معرفی سازها در آموزشگاه منظومه آشنایی با سنتور

این هفته می پردازیم به معرفی و آشنایی با سنتور از سازهای معروف در موسیقی ایرانی و از سازهای ویژه ای که در آموزشگاه موسیقی منظومه به شکل تخصصی از صفر تا صد آموزش داده می شود در اد امه توضیحاتی خواهیم داشت در رابطه با تاریخچه سنتور ، مکانیزم کلی ساز و نحوه تولید صدا در آن که همراه به معرفی این ساز زیبا در زیر می توانید مشاهده نمایید.

عکس از کنسرت هنرجویان ساز های ایرانی آموزشگاه منظومه

آشنایی با سنتور

سنتور از سازهای اصیل ایرانی و از دسته سازهای زهی کوبشی به شمار می آید سنتور را شاید به جرات بتوان گفت که سازی کاملا ایرانی است و پیشینه آن به شکل های مختلف در زمان آشوریان و دیگر آثار از از نواحی مختلف به دست آمده نشان می دهد که این ساز از ایران با جاهای دیگر و کشور های دیگر رواج پیدا کرده و هر یک تغییراتی در آن داده اند. در برخی متون مخترع این ساز را فارابی معرفی کرده اند.

آموزشگاه موسیقی

ساختمان سنتور

سنتور تشکیل شده است از یک جعبه ذوزنقه ای شکل که سیم ها روی صفحه آن کشیده شده اند. سیم ها از سویی با کنار ساز به وسیله میخ هایی نگه داشته می شوند و از سوی دیگر به وسیله یک ابزار ضخیم تر که گوشی ها هستند مهار می گردد و توسط چرخش گوشی ها سیم ها به دور آن تنیده شده و کوک می شوند.
در روی صفه برای مهار و کنترل صدای ساز و برای ایجاد فضای نواختن ، سیم ها روی تعدای خرک سوار می شوند که تعداد آن ها گرچه می تواند متغیر باشد ولی معمولا تعداد 9 عدد خرک در و ردیف سیم های سنتوررا نگه می دارند.
سیم های سنتور روی این دو ردیف خرک سوار می شوند که البته دو نوع سیم نیز استفاده می شود دسته سیم های سفید که معمولا از نیکل است و صدای زیر تر را تولید می کند در سمت چپ روی خرک ها است و سیم های زرد که معمولا از برنج است و روی خرک های سمت راست سوار شده است و صدای بم تری تولید می کند.

کلاس سنتور

کلاس سنتور به صورت تخصصی در رده های مختلف سنی در آموزشگاه برگزار می گردد برای این ساز زیبا آموزش ها از مبتدی تا پیشرفته درآموزشگاه وجود دارد و هنرجویان در هر دوره می توانند رد کنسرت های آموزش شرکت کنند و آموخته های خود را به نمایش بگذارند از سویی آموزش برای سنتور در سطوح عالی در روزهای مشخصی در آموزشگاه برقرار است که در آن دوره پیشرفته سنتور به همراه بداهه نوازی و تکنیک های خاص این ساز آموزش داده می گردد.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *