توصیه های مهم خرید سنتور در آموزشگاه موسیقی

سنتور در آموزشگاه موسیقی

برای خرید سنتور برای هنرجویانی که در کلاس های آموزشگاه موسیقی ثبت نام می کنند معمولا اساتید توصیه هایی را ارائه می دهند که با توجه به آن ها می توان ساز مناسب تر و با کیفیت تری خریداری نمود و همچنین بهره بهتری از کلاس ها برد در زیر به برخی از این موارد اشاره خواهیم کرد.

آموزشگاه موسیقی یوسف آباد

سنتور

از سازهای ایرانی و از خانواده سازهای زهی می باشد تولید صدا در این ساز نتیجه ضربه مظراب های چوبی روی سیم هایی است که به ترتیب در کنار یکدیگر روی جعبه سنتور چیده شده اند در این میان هم سیم ها و هم طنین صدای آن ها در جعبه سنتور موجب تولید صدای با کیفیت تر خواهد گردید. سنتور از ساز های کهنی است که همیشه در کنار دیگر ساز های ایرانی به زیبایی درخشیده است و در این میان نوازندگان بزرگی در این ساز صاحب سبک های خاصی گردیده اند.

توصیه هایی برای خرید سنتور

اگر در کلاس سنتور ثبت نام کرده اید و قصد خرید سنتور را دارید توصیه های زیر ر حتما رعایت نمایید :

– اول از همه باید ساز را از لحاظ ظاهری چک کنید به طوری که نباید هیچ گونه ترک خوردگی یا شکستگی در بدنه ساز وجود داشته باشد همچنین باید سیم ها کاملا سالم و تمیز و همچنین خرک ها باید درست در جای خود قرار گرفته باشند عدم سلامت در هر یک از اجزای سنتور می تواند به صدای نا مناسب منتهی گردد.

– در مرحله بعد بایستی تقارن در اجزای سنتور را چک کنید ، سنتوری که هر یک از اجزای آن با یکدیگر تقارن نداشته باشد قطعا سنتور استانداردی نخواهد بود ضمن اینکه سنتور های با کیفیت به ظرافت خاصی ساخته می شود که این خود در ظاهر نیز پیداست هر چند که در نهایت صدای ساز تعیین کننده است اما تمامی این موارد در کیفیت صدا موثر است.

– بدنه سنتور نباید هیچ گونه انحنایی در چوب زیرین یا در روی صفحه داشته باشد و هم صفحه روی ساتز هم قسمت زیرین ساز باید کاملا صاف و بدون نقص باشد این مشکل می تواند از ابتدا وجو داشته باشد که در صدا قطعا تاثیر گذار است و همچنین می تواند بعد از ساخت در اثر فشار سیم ها به وجود آمده باشد که در نهایت هیچ یک جایز نیست.

– گوشی های سنتور قسمتی است که سیم ها توسط آن ها کوک می شود و معمولا این کار توسط آچاری مخصوص انجام می شود ، گوشی ها باید سفت باشند البته به طوری که با آچار قابل تنظیم باشند ولی نباید طوری شل باشد که فشار سیم ها را تحمل نکند که در این صورت سیم ها اصطلاحا کوک خالی می کنند که عیبی فاحش در اسن ساز محسوب می شود و باید موقع خرید سنتور به آن دقت کرد.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *