سوردین چیست ؟ آموزشگاه موسیقی منظومه

سوردین چیست آموزشگاه موسیقی

برای برخی هنرجویان موسیقی به خصوص در ساز ویولن اصطلاح سوردین شاید آشنا باشد ولی اگر نمی دانید سوردین چیست و یا به چه کاری می آید بهتر است در ادامه مطلب با ما باشید تا کاربرد سوردین و نحوه استفاده صحیح آن را بهتر بدانیم و همچنین با انواع مختلف آن آشنا گردیم.

سوردین چیست آموزشگاه منظومه

ویولن و عملکرد تولید صدا در سازهای آرشه ای

ساز ویولن از خانواده ساز های زهی آرشه ای است که نواختن آن با وسیله ای به نام آرشه صورت می گیرد. اگر با نت ها و جایگیری آن ها روی ساز های مختلف آشنا باشید قطعا می دانید که در ساز های مختلف نت ها به اشکال مختلف روی سازها پیده می شوند و برای پیدا کردن هر نت نیز روشی متفاوت وجود دارد مثلا در پیانو نت ها به ترتیب و پس از یکدیگر به صورت کلید ها یا کلاویه های مجزا می باشد ، در گیتار فرت ها هستند که نت ها را از یکدیگر جدا می کنند و در ساز های بادی نیز سوراخ های مجزا ، در ساز ویولن اما جای نت ها مشخص نیست و این بدان معنا است که نوازنده بایستی با تمرین و تکرار به صورت حسی و نیز تربیت شنوایی خود ، جای نت ها را بیابد.

این قضیه در مورد سازهای این خانواده چون ویولنسل و در سازهای ایرانی مثل کمانچه نیز صادق است.

( کنسرت 97  آموزشگاه موسیقی منظومه )

از سویی نواختن ان نیز به وسیله آرشه صورت می گیرد ، آرشه نیز معمولا از موی دم اسب می باشد و کشیده شدن آن روی سیم ها باعث تولید صدای ساز می گردد که انتقال صدای سیم به داخل صفحه نیز صدای ساز را قوی تر می کند.

این صدا در گاهی گوشخراش می گردد مخصوصا در ائوایل شروع کار نوازندگی.

 

سوردین چیست ؟

در برخی موارد نیز نیاز داریم که صدای ساز زیاد نباشد مثل زمانی که تمرین در ساعات نامناسب یا در جاهای نامناسب است از سویی گاهی نیز در خود نت ها مشخص می گردد. از این رو از وسیله ایی به نام سوردین استفاده می کنیم.

سوردین ( sourdine ) که در انگلیسی به معنای صدا خفه کن می باشد معمولا در ساز ویولن مورد استفاده قرار می گیرد.

سوردین وسیله ای فلزی یا پلاستیکی است که با قرار گرفتن روی ساز باعث کمتر شدن صدای آن می شود به این ترتیب که نمی گذارد صدای کامل ساز به صفحه ویولن برسد.

سوردین برای ویولن ، ویولنسل و حتی کمانچه و … مورد استفاده دارد.

انواع سوردین

سوردین فلزی

سوردین چیست آموزشگاه موسیقی منظومه

سوردین پلاستیکی

سوردین چیست آموزشگاه موسیقی منظومهسوردین چیست آموزشگاه موسیقی منظومه

 

نحوه استفاده از سوردین

سوردین را روی خرک ساز قرار می دهند به طوری که از بالای سیم ها وارد روی خرک می شود در حالی که نباید با سیم ها تماسی داشته باشد. البته یاد آور می شویم که استفاده از سوردین همچنان که گاهی لازم است و ضرورت دارد ولی استفاده زیاد از ان صدای سازتان را خراب می کند پس سعی کنید که جز در موراد لازم همیشه از آن استفاده نکنید.

سوردین چیست آموزشگاه موسیقی منظومه

 

امیدواردیم خواندن این مطلب برای شما مفید بوده باشد و آن دسته عزیزانی که سوال داشتند که سوردین چیست به جواب خود رسیده باشند. اگر نظری یا سوالی در مورد این موضوع داشته باشید خوشحال می شویم که با ما در میان بگذارید.

5/5

۴ پاسخ

  1. خیلی ممنون از راهنماییتون
    یه سوال
    سوردین فلزی بهتره یا پلاستیکی؟

    بعلاوه اینکه میگین صدای ساز رو خراب میکنه، یعنی مثلا اگه در طول روز ۲ساعت ازش استفاده کنیم خراب میکنه صدا رو؟
    من روزانه ۳تا۴ساعت ساز میزنم
    ولی تو آپارتمان زندگی میکنم و یکم صدا همسایه هارو اذیت میکنه!

  2. سلام، میشه. واضحتر بگین لطفا که یعنى چطورى خراب میکنه صداى ساز رو؟ براى همیشه خراب میکنه؟ و اینکه چند ساعت در روز استفاده بشه ممکنه که خراب کنه صدارو؟ ممنون میشم اگه راهنمایى کنین

    1. سلام
      استفاده زیاد کمی صدای ساز رو به مرور اصطلاحا خفه می کنه و بم تر و منطور این نیست که مشکل خاصی برای ساز به وجود میاد بلکه صدای شفاف و گاهی ژوست بودن رو تحت تاثیر قرار میده که در هر صورت مشکل بزرگی نخواهد بود و تاثیری جزئی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *