در آموزشگاه موسیقی آواز چگونه آموزش داده می شود؟

دوره آواز آموزشگاه موسیقی

در آموزشگاه موسیقی آواز چگونه آموزش داده می شود؟

در آموزشگاه موسیقی معمولا آواز در چند سبک تدریس می شود.

در آموزشگاه موسیقی آواز چگونه آموزش داده می شود

سبک پاپ

سبک کلاسیک

سبک ایرانی

سبک های تلفیقی

آموزشگاه موسیقی

سبک پاپ

در آموزش به این سبک اصول اصلی خواندن آموزش داده می شود و در کنار آن اندکی تئوری و صدا سازی نیز در دستور کار قرار می گیرد.

ولی هدف بر پایه بازده زودتر برنامه ریزی می شود و اساتید آواز برای آموزش این سبک در کلاس آهنگ ها و قطعه های معروف را انتخاب می کنند.

در این سبک آهنگ هایی که برای آموزش انتخاب می شود معمولا آهنگ هایی است که با گوش هنرجویان آشنا باشد.

استاد آواز پاپ در کنار همه آهنگ ها و قطعاتی که به هنرجویان در کلاس یاد می دهد که بخوانند همه موارد و تکنیک های مربوط به خواندن را نیز در خلال همین قطعات آموزش می دهد.

آموزش این سبک آواز معمولا در کنار یک ساز بهتر جواب می دهد و به هنرجویانی که علاقه به این سبک دارند توصیه می کنیم تا حد امکان یک ساز نیز یاد بگیرند که بسیار به خواندن و درک مفاهیم آواز کمک می کند.

معمولا این سبک با ساز گیتار بسیار همخوانی دارد و به علت قابلیت های متعدد گیتار خیلی خوب می توان آواز را با آن همراه کرد.

یادگیری موسیقی آموزشگاه موسیقی

هر چند که با ساز های ایرانی نیز میتوان به این مهم دست یافت و در آموزشگاه موسیقی نیز از سازهای کلاسیک یا ایرانی در کنار آموزش استفاده می شود.

سبک کلاسیک

در آموزش آواز به سبک کلاسیک تاکید بیشتری روی اصول و مبانی موسیقی است.

اساتید آواز در این سبک خیلی تاکید دارند که موسیقی به درستی و با همه جزییات  آموزش داده شود.

و هنگامی که اصول آواز درست و صحیح آموزش داده شد آنگاه هنرجویان می توان درک درست و بهتری داشته باشند و در مرحله بعد وارد موارد دیگر می شوند.

در این سبک روی صدا سازی و سلفژ بسیار تاکید می شود.

و در حقیقت هنگامی که هنرجو به سلفژ مسلط باشد می تواند درست و کاملا اصولی و تکنیکی بخواند.

آموزش این سبک معمولا در کنار ساز پیانو است و استاد آواز کلاسیک در آموزشگاه موسیقی برای درک بهتر و نیز برای آموزش سلفژ در کلاس از پیانو استفاده می کند.

ساز مناسب سنین بالا

هر چند که هنرجو نیازی نیست که پیانو یا ساز دیگری را بیاموزد اما قطعا هنرجویانی که در کنار کلاس آوازشان ساز هم می زنند بهتر و سریع تر پیش می روند.

سبک ایرانی

سبک ایرانی که به آن سبک سنتی نیز می گویند در آموزشگاه موسیقی تدریس می شود.

برای آموزش آواز به سبک ایرانی اساتید از روش های مختلفی استفاده می کنند.

برخی اساتید با آموزش روی تصنیف های ایرانی آغاز می کنند و پس از آن زمانی که هنرجو اندکی به تصنیف ها تسلط پیدا کرد وارد ردیف و گوشه ها می شوند و آموزش اساسی آواز ایرانی را آغاز می کنند.

در روش دیگر اساتید با آموزش اصول موسیقی آواز ایرانی شروع می کنند و پس از آشنایی اجمالی هنرجو با تئوری موسیقی ایرانی وارد صدا سازی و دیگر موارد ضروری آواز می شوند و در ادامه نیز به ردیف و گوشه ها می پردازند. در خلال کار نیز به فراخور سطح هنرجو از قطعات و تصنیف های ایرانی با او کار می کنند.

دوره آواز

در هر سطح و مرحله ای استاد آواز ایرانی با توجه به نیاز هنرجو به رفع اشکال می پردازد و برای مثال هنرجویی که در نفس گرفتن مشکل دارد روی نفس گیری و هنرجویی که در تحریر ها مشکل دارد روی تحریر ها با او کار می کند.

سبک تلفیقی

در برخی موارد اساتید به فراخور علاقه هنرجویان تلفیقی از سبک و روش های آموزشی را که در بالا ذکر شد با هنرجویان کار می کنند و باید گفت که در این زمینه علاقه فرد حرف اول را می زند که باید بسیار به آن توجه کرد.

گاهی اوقات نیز در آموزشگاه موسیقی آواز و آموزش آن پیش می آید که هنرجویی را با روشی متفاوت از دیگر هنرجویان پیش می برند که در این مورد باید گفت با توجه به تفاوت های فردی و علایق و سلایق گوناگون این مساله دور از انتظار نیست و استادی که در این زمینه تجربه کافی داشته باشد، همه هنرجویان را با یک روش خاص آموزش نمی دهد.

هر چند اصول و روش یک چیز است اما نحوه انتقال آن به فراخور هر فرد متفاوت می باشد.

در کلاس های آموزش آواز در آموزشگاه منظومه همه موارد فوق لحاظ می شود و در نهایت سعی می گردد همه علاقه ها و همه سلیقه ها پیش بینی گردد.

5/5

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *