آموزش پایه نت خوانی گیتار-قسمت اول

آموزش گیتار

برای آموزش پایه ای گیتار مانند اغلب سازها باید از مبحث آموزش نت خوانی آغاز کرد، ساز گیتار دارای محدوده صوتی حدودا دو اکتاو و نیمه می باشد. از آنجا که برای نت نویسی این میزان محدوده صوتی نیاز به استفاده از هر دو کلید باس و تربل نیست، نت نویسی برای ساز گیتار تنها در کلید تربل خلاصه می شود، به صورتی که نت ها را یک اکتاو بالاتر می برند تا فقط در کلید تربل خلاصه شود _با احتساب خطوط کمکی_ این امر موجب سهولت در امر نت خوانی در زمان نوازندگی نیز می شود. در تصویر زیر محدوده صوتی دو اکتاو و نیمی گیتار از بم ترین تا زیر ترین نت روی خطوط حامل مشخص شده است. که همانطور که پیش تر گفتیم با کلید سل نوشته می شوند و در هنگام نواختن نوازنده نت ها را یک اکتاو بالاتر اجرا می کند.

آموزش گیتار

سه سیم فلزی گیتار مسئول ایجاد صداهای بم هستند که به اصطلاح سیم های ” Bass ” نامیده می شوند؛به سه سیم پایین گیتار هم در اصطلاح ” String ” گفته میشود و دارای جنس نایلونی می باشند و مسئول ایجاد صدا های زیر در گیتار هستند. شمارش سیم ها از اولین سیم زیر String تا آخرین سیم بم Bass ادامه پیدا میکند و ترتیب آن به صورت زیر است:

سیم یک یا String 1 = می (زیر) = E
سیم دو یا String 2 = سی = B
سیم سه یا String 3 = سل = G
سیم چهار یا Bass 1 = ر = D
سیم پنج یا Bass 2 = لا = A
سیم شش یا Bass 3 = می (بم) = E

فرت ها ” feret ” سیم هایی هستند که دسته بندی های عمودی روی دسته گیتار را تشکیل می دهند و برای نشانه گذاری نت ها استفاده می شوند. هر فرت یک نیم پرده محسوب میگردد. هر چهار فرت را یک “پوزیشن” می نامند. و نت ها از فرت 12 مجدد تکرار می شوند.

آموزش گیتار

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *