کلاس آواز چگونه است ؟

کلاس آواز در آموزشگاه موسیقی منظومه یکی از کلاس های ویژه ای است که همواره ما به آن نگاهی ویژه داشته ایم دلیل آن هم البته برمی گردد به حساسیت های خاصی که برای آموزش صدا وجود دارد از این روی که صداسازی مقوله ای است که درست کردن اشتباهات آن در هنرجویان کار بسیار دشوار و گاهی ناشدنی است به همین علت وجود آموزشی صحیح و اصولی از ابتدا ضروری می نماید در این راستا ما با کمک از اساتید مجرب و دانش آموخته موسیقی در حوزه آواز و صداسازی سعی بر آن داشته ایم تا روشی خاص و کاملا آکادمیک را برای آموزش آواز و خوانندگی داشته باشیم سوالی که پیش می آید این است که کلاس آواز چگونه است و در اموزشگاه موسیقی منظومه چه تفاوتی با دیگر کلاس ها دارد که در ادامه بیشتر خواهیم دید.

آواز و صداسازی

قبل از هر چیز مختصری لازم است در مورد آواز و کلاس سلفژ یا صداسازی بدانیم. آواز به معنای ساده ادای کلمات به صورت آهنگین است. و به معنای دقیق تر ادای نت های موسیقی در غالب کلمات می باشد. حال این نت ها که توسط خواننده در غالب کلمات ادا می شوند بایستی ابتدا درک شوند و سپس توسط حنجره تولید شوند. دلیل اینکه از همان ابتدا کلمه صدا سازی را در کنار آواز قرار دادیم این است که نمی توان بدون صداسازی انتظار داشت که بشود درست و اصولی خواند. و این یک اصل مهم در کلاس آواز است در واقع اگر بخواهیم بدانیم کلاس آواز چگونه است باید بگوییم که کلاسی اصولی و صحیح است که از همان ابتدا روی صداسازی و سلفژ تاکید داشته باشد. روش هایی در آموزش آواز معمول شده است به این صورت که یک سری آهنگ های ساده و طریقه اجرای آن ها آموزش داده می شود ولی این اصلا اصولی نیست چرا که محدود به همان چند آهنگ خاص می شود تازه اگر درست خوانده شوند چرا که یادگیری و خواندن حتی یک آهنگ ساده هم نیازمند مهارت صدا سازی است. در واقع بهتر است اینطور بگوییم که اگر صداسازی درست کار شود شما قادر خواهید بود هر چیزی و یا هر سبکی را به راحتی اجرا نمایید. اما خود صداسازی هم شامل بخش های مختلفی است که بایستی درست و اصولی و یک به یک با هنرجویان کار شود که ما در سعی کرده ایم در آموزشگاه منظومه این مقوله با به دقیق ترین شکل ممکن و با متد آکادمیک آموزش آواز ارائه نماییم. اینفوگرافی مراحل کلاس آواز

کلاس آواز چگونه است ؟

حال که اندکی با مقوله آواز و صدا سازی آشنا شدید شاید اهمیت کلاس آواز و صدا سازی درست را بیشتر درک کرده باشید. حال می خواهیم بدانیم کلاس آواز چگونه است و شامل چه بخش های دیگری می گردد. اولین و مهم ترن مقوله که گفتیم صدا سازی است. صداسازیی خود شامل بخش های مهمی است که با آموزش های نفس گیری درست و طریقه ادای صحیح کلمات آغاز می گردد و در ادامه با روش هایی به تربیت تارهای صوتی می پردازد. در بخش بعدی یادگیری نت ها و طریقه ادای درست نت های موسیقی را در برنامه درایم. این همان بخش مهمی است که اگر درست کار شود هم شنوندگی هنرجویان صحیح پیش می رود و هم هنرجویان پس از آن قادر خواهند بود به شکل درست و صحیح و بدون مشکل بخوانند.

صدا سازی و سلفژ

همان طور که در بالا نیز گفتیم صدا سازی و سلفژ بخش مهم کار است. بسیار دیده ایم که خواننده ای با وجود این که صدای خوبی دارد اما گاهی در اوج خواندن مشکل پیدا می کند و یا نمی تواند از صدای خود آن گونه که باید بهره ببرد. این همان مشکل صدا سازی است که خیلی اوقات هنرجویان می پرسند آیا لازم است و ما در جواب می گوییم اگر می خواهید خواننده شوید واجب است. اما برای یادگیری صدا سازی و سلفژ اصلا نگران نباشید به هیچ وجه نیاز به گذراندن دوره ای اضافه تر ندارید. ما در آموزشگاه موسیقی منظومه صدا سازی را در کنار کلاس آواز کارم یکنیم بدون این که نیاز به پرداخت هزینه ای اضا باشد شما با ثبت نام در کلاس آواز در واقع یک پکیج ویژه را در کلاس خواهید داشت که همه نیازمندی های شما برای خواننده شدن را در خود دارد.

آموزش های پایه ای موسیقی

برای خوانندگی فقط صدا نیست که مهم است بلکه یک خواننده اگر بخواهد در کنار سازهای دیگر و به صورت اصولی بخواند بایستی از موسیقی و نت ها در حد نیاز بداند. در کلاس آواز ما این مورد را نیز برای شما داریم. در کلاس آن بخشی از تئوری موسیقی را که مورد نیاز هر خواننده است به شما می آموزیم. ائم از اینکه نت ها چه هستند و چطور بایستی هماهنگ به سازهای دیگر خواد تا به اصلاح فالشی نداشته باشیم.

درک ریتم

درک ریتم نیز بخش مهمی از کار است. این که کجا آغاز به خواندن کنیم و کجا مکث کنیم این که در چه بخش هایی از آهنگ بایستی وارد شد و در واقع وقتی با یک ساز قرار است هماهنگ شویم باید چطورو از کجا بدانیم که چه بخش هایی خواندنی است و کجا های آهنگ صرفا ملودی است. درک ریتم در کل به ما کمک می کند که سر ضرب و اصولی بخوانیم.

انتخاب سبک خوانندگی

اکنون که هنرجو به این مرحله رسید درست مانند خمیری است که تازه آماده پرورش شده است و کار تخصصی بعدی از همین جا آغاز می شود. اینکه در این بخش کلاس آواز چگونه است بر می گردد به اینکه در چه سبک و سیاقی بخواهیم خوانندگی را پیش ببریم. اینجاست که مراحل اولیه صدا سازی و اصول آن کار شده است و هنرجو قادر است که صدای درستی تولید نماید اما تا آموزش کامل هنوز چند قدمی مانده است. در این مرحله سبک خوانندگی مشخص می شود. سبک های مختلف دارای ریزه کاری های و روش های آموزش مختص خود می باشد. مثلا در یک سبک تحریر بسیار مهم تر است و در دیگری خواندن به شیوه ای خاص. در اینجا هم اصول اساسی هر سبک به طور مجزا و تخصصی کار می شود و هم تکنیک های خاص خوانندگی در هر کدام از آن ها. همه این موراد تشکیل دهنده کلاس آوازی اصولی و صحیح است اما به خاطر داشته باشید که هیچ یک برای اینکه شما به خواننده ای موفق تبدیل شوید کافی نیست. در واقع ما ابزار را برای شما فراهم آورده ایم و تلاش کرده ایم تا هم در ارائه روش آموزش و هم در انتقال مطلب به شیوه ای درست ، اصولی و جذاب عمل کنیم تا هیچ گونه نقصی در آموزش شما وجود نداشته باشد اما همچنان نکته مهم و قابل توجه میزان و نحوه تمرین شما است. این که چگونه نکات آموزشی را تکرار و تمرین کنید تا درونی شود و در خواند همه آن ها را بکار ببرید فقط به خود شما بر می گردد. برای اینکه بتوانید خواننده موفقی شوید باید پشتکار داشته باشید نکات آموزش را با تمرین کافی انجام دهید.

تکنیک های خوانندگی

تکنیک ها بخش جذاب کار است. در واقع زیبایی خواندن و مهارت خواننده همین جا خود را نشان می دهد. ولی باید بدانید که ابتدا باید روی اصول تمرکز کنید و بعد به این مرحله می پردازیم. چرا که تکنیک ها بایسیت زمانی کار شوند که به طور کامل روی مهارت های خوانندگی تسط داشته باشید. ما در آموزشگاه موسیقی منظومه تمامی تکنیک های مخصوص به هر سبک را نیز در کلاس آواز آموزش می دهیم.

هزینه کلاس آواز

در پی سوال عده ای از علاقمندان کلاس آواز در آموزشگاه موسیقی منظومه امروز قصد داریم به بررسی هزینه کلاس آواز بپردازیم و عوامل مختلفی

بیشتر »
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *