چگونه تار را کوک کنیم ؟

یکی از کلاس های تخصصی در آموزشگاه موسیقی منظومه کلاس آموزش تار است در این کلاس همه موارد و اصولی را که برای یک نوازنده حرفه ای شدن نیاز دارید خواهید آموخت علاوه بر آن مواردی هم هست که یک نوازنده تار بایستی بداند مانند این که چگونه تار را کوک کنیم یا این که اصلا کوک تار در دستگاه های مختلف چه تفاوتی با هم دارند و این ها مورادی است که دانستن و یاد گرفتن آن برای یک نوازنده لازم و ضروری است.

چگونه تار را کوک کنیم ؟

اول از همه بایستی کوک صحیح سیم های تار را بدانید در این پست ما نحوه کوک سیم های تار را روی کوک دو سل دو اموزش می دهیم ولی بر همین اساس می توانید اگر در کوک های دیگر هم تارتان را کوک کنید به راحتی نحوه انجام ان را بدانید و طبق این آموزش عمل نمایید.

در کوک سیم های تار هر جفت سیم با یک کوک در نظر گرفته شده و کوک می شود پس زمانی که می گوییم قرار است کوک سیم های تارمان دو سل دو باشد منظور این است که هر جفت سیم این کوک را دارد.

در کوک دو سل دو دو سیم اول و دو سیم آخر با کوک دو تنظیم می گردد و دو سیم وسطی با نت سل تنظیم می شود.

برای کوک کردن تار کافی یک تیونر و یا یک اپلیکیشن تیونر در اختیار داشته باشید اگر تیونر ندارید می تانید یکی از اپلیکیشن های آن را روی گوشی هوشمند خود دانلود نموده و برای کوک سازتان از آن استفاده نمایید.

طریقه کوک کردن سیم های تار

ابتدا تیونر را روشن نمایید و به آرامی به سیم ها زخمه بزنید به حرف روی تیونر دقت کنید برای کوک دو حرف روی تیونر بایستی C باشد اگر حرف پاغیینتری را نشان داد مثلا  A یا B  بایستی سیم ها را سفت تر کنید تا به حرف C  برسید و اگر حرف بالاتری از حرف C  را نشان داد بایستی سیم ها را شل تر نمایید.

دو سیم اول و دو سیم آخر را  به همین ترتیب می توانید به راحتی کوک کنید.

برای دو سیم وسطی قرار شد کوک سیم نت سل باشد برای این کار هم کافی مانند دوسیم اول و دو سیم آخر عمل کنید با این تفاوت که اینجا کوک سیم بایستی حرف G را نشان دهد و این بدان معنی است که اگر حرف پایین تر از حرف G روی تیونر به نمایش در بیاید بایستی سیم ها را سفت تر و اگر حرف بالاتر از حرف G باشد بایستی سیم ها را شل تر نمایید.

به همین ترتیب عمل کنید تا به کوک مورد نظر برسید بهتر است عقربه نشان وری تیونر به محدوده سبز رنگ برسد هر جند که وقتی به حرف مورد نظر برسد کوک سازمان درست است ولی هر چقدر به محدوده سبز رنگ نزدیک تر باشد یعنی کوک دقیق تر است.

بهتر است که گوشی سیم ها را بسیار کم بچرخانید تا سیم ها پاره نشوند بایستی این کار را به آرامی و کم کم انجام دهید تا تبحر کافی را برای کوک پیدا کنید.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *