کلاس تئوری در آموزشگاه موسیقی قسمت 23 لگاتو

سه تار آموزشگاه موسیقی

در این جلسه از کلاس های تئوری در آموزشگاه موسیقی منظومه این بار می پردازیم به توضیح لگاتو و نحوه انجام آن در قطعات مختلف که می توانید در ادامه با علامت آن نیز آشنا شوید اگر به دنبال یادگیری اصلاحات و تئوری کامل تر موسیقی هستید می توانید مباحث تئوری را با ما دنبال کنید تا به زبان ساده تئوری موسیقی را بیاموزید و اگر نوازنده سازی هستید و یا قصد یادگیری ساز خاصی را هم دارید این مطالب می تواند برای شما بسیار مفید باشد.

لگاتو

منظور از لگاتو legato در موسیقی اجرای پیوسته نت هایی است که در آن ها این علامت مد نظر است بسیاری اوقات با خط اتصال نشان داده می شود که در پست های قبلی راجع به آن صحبت کردیم و گاهی نیز که جمله بندی ها طولانی تر باشند از کلمه لگاتو ( به انگلیسی ) زیر آن نت ها استفاده می شود در هر صورت هر جایی که از این علامت استفاده شود نت ها بایستی تا جایی که ممکن است به صورت به هم چسبیده اجرا گردند.

لگاتو به نوعی بر عکس حالت استکاتو است که در جلسه گذشته توضیح دادیم.

لگاتو در سازهای مختلف به شکل های مختلفی اجرا می شود مثلا در سازهایی مانند ویولن حرکت لگاتو روی نت هایی که مد نظر است بایستی با یک آرشه اجرا شود و مثلا در فلوت یا سازهای بادی دیگر بایستی نت هایی که علامت لگاتو دارند با یک نفس اجرا شود.

لگاتو

در دیگر سازها که امکان اجرای یک نفس یا یک آرشه وجود ندارد سعی می کنیم تا حد ممکن نت ها را بدون فاصله بنوازیم و کمترین میزان مکث بین آن ها باشد.

لگاتو در موسیقی تکنینکی است که باعث اجرای پیوسته تر تعدادی از نت ها می شود و با این عمل آن بخش از قطعه با حسی که مد نظر آهنگساز است اجرا می شود در حقیقت نت هایی به این شکل اجرا می شوند که به نوعی با هم تشکیل جمله ای پیوسته را بدهند و با اجریا درست آن قطعه حس بهتری خواهد یافت.

نت متن نت پایه

در پی سوال عده ای از هنرجویان در آموزشگاه موسیقی منظومه با شما عزیزان هستیم با توضیحاتی در مورد نت متن نت پایه که در

بیشتر »
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *