نحوه نواختن سازدهنی ترمولو

سازدهنی ترمولو

امروز قصد داریم برای شما عزیزان در وب سایت رسمی آموزشگاه موسیقی منظومه بپردازیم به نحوه نواختن سازدهنی ترمولو که سوالی است که بسیار برای هنرجویان و علاقمندان به سازدهنی پیش می آید که نوازندگی اصولی سازدهنی ترمولو چگونه است و آیا می توان با همان روش هایی که دیگر سازدهنی ها را می نوازیم این مدل از سازدهنی را نیز بنوازیم یا روشی متفاوت برای آن وجود دارد ؟ امروز اندکی بیشتر راجع به این مورد صحبت خواهیم کرد.

سازدهنی ترمولو چیست و چه فرقی با دیگر انواع سازدهنی دارد ؟

اول از همه بهتر است این نوع از سازدهنی را بهتر بشناسیم در توضیح باید بگوییم که سازدهنی ترمولو یکی از انواع معمول سازدهنی است که شاید از قدیمی ترین انواع آن باشد این مدل از سازدهنی شاید برای همه ما آشنا باشد چرا که همه ما از بچگی شاید با این مدل برخورد کرده باشیم سازدهنی ترمولو معمولا در نوع 24 سوراخ ساخته می شود که با دو ردیف سوراخ در کنار یکدیگر از انواع دیگر سازدهنی قابل تشخیص است.

سوراخ های ردیف بالا با اختلافی اندک در فرکانس صدا با سوراخ های پایین ساخته شده اند و در حقیقت همان نت های ردیف پایین هستند با همان اختلاف کوچک فرکانس که این کار باعث گردیده تا هنگامی که دو ردیف سوراخ همزمان با یکدیگر نواخته شوند صدایی لرزان و با نوسان ایجاد گردد و همین خاصیت باعث زیبایی صدا در برخی قطعات می شود و دقیقا به همین دلیل هم نام ترمولو روی این ساز گذاشته شده که به معنای لرزان است.

نحوه نواختن سازدهنی ترمولو

نحوه نواختن سازدهنی ترمولواصلا کار پیچیده ای نیست برای این کار بایستی لب ها را به حالت فوت کردن روی ساز قرار دهید و سوراخ مورد نظر را با بنوازید در واقع یکی از تفاوت های سازدهنی ترمول با دیگر انواع سازدهنی این است که نمی توان و نباید ساز را خیلی وارد لب ها کرد چرا که در این حالت همه سوراخ های دو ردیف در دهان قرار می گیرد که در این مدل از سازدهنی معمول نیست.
برای دست گگرفتن ساز هم بایستی به گونه ای عمل کنید که ساز به حالت طبیعی در دست قرار گیرد و برای نواختن آن نباید خیلی به دست ها حالت داد و نحوه نشستن نیز باید به طور کاملا طبیعی باشد.
زاویه ای که ساز با لب ها دارد تقریبا حالت 30 درجه است و نباید ساز را خیلی عمودی رو به پایین و یا کاملا افقی در دست گرفت.
تنفس دیافراگمی در تولید صدا برای سازهای بادی معمولا پیشنهاد می گردد تا هم حجم نفس بهتری داشته باشید و هم صدای بهتری از ساز بگیرید هر چند که سازدهنی جزء سازدهایی است که اصلا به نفس زیادی نیاز ندارد ولی نحوه درست نفس گیری در صدای بهتر بسیار موثر است.
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *