مدت زمان یادگیری کمانچه

برای آموزش کمانچه در آموزشگاه موسیقی منظومه دوره های خاصی برنامه ریزی گردیده است در اینجا قصد داریم درباره مدت زمان یادگیری کمانچه و دوره های آموزشی آن بیشتر بدانیم تا هم با دوره آموزشی این ساز زیبا بیشتر آشنا شوید و هم درباره طول دوره ها و طریقه یادگیری آن بیشتر بدانید در واقع دوره هایی که برای آموزش این ساز طرح ریزی گردیده است به این شکل نیست که به طور دقیق زمان مشخصی را ارائه دهد بلکه بیشتر مربوط به تسلط در هر بخش است که در ادامه در مورد آن بیشتر صحبیت می کنیم.

کمانچه

کمانچه سازی از دسته سازهای زهی و آرشه ای می باشد که نوازندگی آن به وسیله آرشه صورت می گیرد این ساز یکی از سازهای قدیمی و کهنی است که در موسیقی ایرانی جایگاهی خاص دارد از لحاظ ساختار و شیوه نوازندگی بسیار به ساز ویولن نزدیک است و برای اجریا نت های ان مانند تار و سه تار جایی مشخص در نظر گرفته نشده است و این بدان معنی است که نوازنده با تمرین و تکرار بایستی نحوه اجرای صحیح نت ها را بیاموزد و اجرا نماید که البته اجرای درست آن ها نیاز به تمرین ، تکرار و زمان دارد.

این ساز تشکیل شده است از یک کاسه نسبتا کوچک و دسته ای کوتاه که هر چند به بلندی دسته تار و سه تار نیست اما به علت نداشتن پرده بندی قابلیت اجرایی فوق العاده ای دارد که دست نوازنده را در این موضوع باز می گذارد و خوب این ویژگی به تببحر نوازنده نیز بستگی دارد.

( عکس از کنسرت هنرجویان آموزشگاه موسیقی منظومه )

مدت زمان یادگیری کمانچه

مدت زمان یادگیری این ساز به چند عامل بستگی دارد که در زیر به اختصار بررسی خواهیم کرد نخست باید تا مشخص کنیم که مد نظر ما کدامیک از بخش های مبتدی ، متوسطه . پیشرفته است چرا که تبحر در هر بخش متفاوت می باشد و معمولا شروع اجرای آموزش نوازندگی با چالش های مختص خود روبرو است به طور کلی برای بخش های مختلف کلاس آموزش کمانچه در سطوح مبتدی ، متوسطه و پیشرفته حدود دو تا سه ترم آموزش زمان لازم است و این زمان کاملا تقریبی برای هر بخش حدود شش تا نه ماه را می طلبد.

البته بایستی بدانید که نحوه تمرین و میزان تمرین در هر بخش بسیار تعیین کننده است و هیچ گاه نمی توان زمان دقیقی رائه کرد تنها در این مورد باید یگوییم که میزان علاقه شما در نحوه ترمین هم اثر گذار خواهد بود و هر چقدر هم که میزان تمرین بیشتر باشد قطعا نتیجه بخش تر خواهد بود.

اصولا برای یادگیری کمانچه چند بخش را مد نظر داریم نخست باید بدانیم که برای درک و دریافت نت ها و نوازندگی و پیدا کردن آن ها روی ساز مدت زمانی را برای ترمین نیاز داریم که هر چقدر شنیدهری شما قوی تر باشد بسیار تاثیر دراد و دقت در تمرین ها نیز بسیار مهم و ضروروی است.

بهتر است قبل از هر چیز هنرجویان به تسلط روی ساز بیاندیشند و از نوازندگی قطعات خارج از درس که در سطح نوازندگی شان نیست بپرهیزند و در گام بعد بایستی ترمین ها را به سمت موسیقی ایرانی و شناخت دستگاه ها پی ببریم که خود بخش مهمی از کار است و در نهایت می توان گفت پس از شناخت و درک این دو مبحث شما آماده ورود به بخش تخصصی کمانچه خواهید بود.

 

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *