کلاس تئوری در آموزشگاه موسیقی قسمت 16 تریوله

در ادامه مباحث تئوری در آموزشگاه موسیقی منظومه با ما همراه باشید در این جلسه برای شناخت تریوله که یکی از اصطلاحات در موسیقی است که دانسن و اجرای درست آن در قطعه بسیار مهم و ضروری است و عدم اجرای صحیح آن ریتم قطعه را به هم خواهد ریخت و بایستی هر نوازنده ای نحوه اجرای صحیح آن را بیاموزد در ادامه با ما باشید و اگر پیگیر مباحث تئوری باشید می توانید به بخش تئوری موسیقی مراجعه نمایید.

تریوله

تقسیمات نت ها را در جلسات گذشته آموختیم و در مبحث زمان ها یاد گرفتیم که هر نت می تواند شکل خاصی در اجرا به شکل های گرد ، سفید ، سیاه ، چنگ و … داشته باشد که زمان اجرای هر یک نیز بر اساس نت گرد تعیین می گردد و مابقی نت ها به ترتیب یک دوم ، یک چهارم ، یک هشتم و … تقسیم می شوند در حقیقت این نسبت همیشه و صرف نظر از سرعت اجرا بایستی رعایت گردد اما گاهی اوقات ممکن است شکل اجرا اندکی تغییر کند و آن نیز بایستی بر اساس ریتم قطعه باشد در برخی موارد پیش می آید که ما آهنگساز اجرای سه نت را مد نظر دارد در حالی که فقط زمان اجرای دو نت را در زمان بندی در نظر می گیرد و این در حقیقت نت های تریوله می باشد.

( عکس از منسرت هنرجویان آموزشگاه منظومه )

علامت تریوله به شکل یک خط منحنی روی سه نت می آید که عدد 3 نیز در داخل نوشته می شود که در اینجا بایستی آن نت ها به شکل تریوله اجرا شوند در حقیقت تریوله یعنی اجرای سه نت در مدت زمان دو نت یعنی ما بایستی آن سه نت را به اندازه ای که دو نت را اجرا می کنیم به اجرا در بیاوریم.

در زیر شکل ترویله را مشاهده می کنید نحوه اجرای صحیح تریوله را می توانید با تمرین و تکرار به راحتی اجرا نمایید هر چند که شاید در ابتدا اندکی پیچیده به نر بیاید ولی بهتر است در اجرای صحیح آن از استاد خود راهنمایی بگیرید. و با تکرار و تمرین به شکل های مختلف آن تسلط یابید.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *