کلاس تئوری در آموزشگاه موسیقی قسمت 7 کسر میزان

در ادامه کلاس های تئوری در آموزشگاه موسیقی منظومه می رسیم به مبحث میزان در موسیقی یا کسر میزان که قصد داریم با این اصطلاح در موسیقی بیشتر آشنا شویم و بدانیم که اصلا کسر میزان یا میزان نما چیست و چه قوائد و اصولی برای آن وجود دارد همچنین با انواع آن در ادامه آشنا خواهیم شد همچنین شما عزیزان می توانید برای دریافت قسمت های یک تا الان در پایین با کلیک روی آن ها آشنا شوید تا پیش زمینه و مباحثی را که تا کنون بیان کرده ایم بخوانید.
قسمت ۱ : نت ها
قسمت ۲ : زمان ها 
قسمت ۳ : کلید ها
قسمت ۴ : نت های کلید سل
قسمت ۵ : کلید فا
قسمت 6 : کلید دو

عکس از کنسرت هنرجویان در آموزشگاه منظومه

کسر میزان چیست ؟

به تقسیم بندی نت ها بر اساس تعداد ضرب ها میزان بندی می گویند. میزان در درجه اول باعث نظم بخشیدن به نت ها و ایجاد وزن و ریتم در آهنگ می شود ولی کارکرد اصلی میزان تعیین اکسنت ها است .
اکسنت یعنی تاکید و عبارت است از ضرب هایی در میزان که باید نسبت به باقی ضرب ها قوی تر اجرا گردد . میزان ها با اعدادی به نام میزان نما یا عدد میزان مشخص می شود در گذشته به عدد میزان ، کسر میزان نیز گفته می شد ولی بعد ها به این نتیجه رسیدند که واژه کسر میزان واژه درستی برای میزان نما نیست چرا که در عدد میزان خط کسری وجود ندارد و فقط دو عدد روی همدیگر نوشته می شود که به ترتیب عدد بالایی و سپس عدد پایینی خوانده می شود مثلا میزان ۴/۴ را به این صورت می خوانیم چهار چهار .

عکس از کنسرت هنرجویان در آموزشگاه موسیقی منظومه

انواع میزان

میزان ها همانطور که گفتیم باعث نظم بخشیدن با قطعات می شوند پس باید طبق قائده و اصول مشخصی پیش بروند بر این اساس چند نوع میزان خواهیم داشت که اگر بخواهیم درست عمل کنیم طبق هر یک باید پیش برویم که در مورد هر یک از انواع ان در مباحث بعدی بیشتر خواهیم گفت این انواع میزان عبارتند از :
میزان های ساده
میزان های ترکیبی
میزان های مختلط

با اهتمام استاد سعید اصغری

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *