نت متن نت پایه

در پی سوال عده ای از هنرجویان در آموزشگاه موسیقی منظومه با شما عزیزان هستیم با توضیحاتی در مورد نت متن نت پایه که در زیر با توضیحاتی از استاد سعید اصغری از اساتید با تجربه پیانو در آموزشگاه آورده شده است.

یکی از متداول ترین تکنیک های نوازندگی در سازهای مختلف و بیشتر در کلاس پیانو تکنیکی است به اسم نت متن ، نت پایه که این تکنیک از زمان های بسیار دور وجود داشته و شاید بهترین مثال آن را بتوان در آهنگ توکاتا اثر یوهان سباستین باخ آهنگساز بزرگ آلمانی دوره باروک یافت.

نت پایه

در این تکنیک به ازای هر نت اصلی که در متن آهنگ وجود دارد یک نت به عنوان پایه انتخاب شده و نواخته می شود یعنی هر یک نت از آهنگ در مقابل این نت پایه قرار می گیرد.
نت پایه بایستی از یبن نت های گامی که در آن آهنگ ساخته شده انتخاب شود یا می تواند نت پایه آکورد آن بخش مورد استفاده قرار گیرد مثلا اگر آهنگ در گام می مینور باشد می توان برای نت پایه از نت می استفاده کرد یا اگر آهنگ در جایی باشد که آکورد آن مثلا لا مینور است می توان از پایه این آکورد که نت لا هست برای نت پایه استفاده کرد.

نمونه های بسیار زیادی از این تکنیک در دنیای موسیقی وجود دارد که شاید شاخص ترین آن ها آهنگ آستوریاس اثر ایساک آلونیز باشد.
جالب اینجاست که از این تکنیک زیبا و مهیج در آهنگ های ایرانی نیز به وفور استفاده گردیده است که از ان جمله می توان به پیش در آمد آهنگ فریاد اثر استاد انوشیروان روحانی نام برد و یا در پیش در آمد آهنگ خدا تو را نگهدار ( مرا ببوس ) نیز از این تکنیک استفاده شده است.
در هر دو مورد مذکور نتی که به عنوان نت پایه انتخاب شده ، نت ر می باشد که در کنار هر یک از نت های اصلی آهنگ دو بار نت ر نواخته می شود یکی در یک اکتاو و دیگری در اکتاو بالاتر.

تکنیک فوق الذکر در ساز های مختلفی استفاده می شود که از آن جمله می توان به گیتار ، ویولن و حتی سازهای سنتی ایرانی مثل تار و سه تار اشاره کرد.

5/5

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *