قیچک چیست ؟ آموزشگاه موسیقی منظومه

امروز با شما همراهان عزیز آموزشگاه موسیقی منظومه هستیم با موضوع قیچک چیست و خصوصیات و خاستگاه این ساز همچنین در مورد متریال و ساخت آن نیز اطلاعاتی را برای شما عزیزان توضیح خواهیم داد.

( عکس از کنسرت گروه ایرانی آموزشگاه منظومه )

قیچک چیست

قیچک چیست قیچک در واقع سازی است که همانند بسیاری از دیگر سازهای سنتی اندکی در حق آن کم لطفی شده و در سال های اخیر زیاد مورد توجه نبوده است در این میان ساز قیچک دارای پیشینه طولانی و دارای قابلیت هایی است که معرفی آن شاید بتواند اندکی به شناخت بهتر آن کمک نماید.
قیچک سازی است بسیار مشابه با کمانچه که ساختار و متریال آن تقریبا مشابه این ساز است. با تفاوت هایی در کاسه ساز و البته در شکل کلی آن و آموزش هایی که در کلاس کمانچه صورت می گیرد با آموزش این ساز بسیار مشابه است.


در زیر نمونه ای از یک قیچک را می بینید همانطور که در تصویر پیداست شکل کاسسه خاص این ساز باعث تولید صدایی زیبا می گردد که البته همانطور که گفته شد بسیار به کمانچه و همچنین ویلنسل نزدیک است.
کاسه ساز از دویخش تشکیل شده که یک بخش کوچکتر است و در زیر قرار دارد و پوسیتی روی آن کشیده می شود همچنین خرک ساز روی این قسمت سوار می شود.
قسمت بالای کاسه اندکی متفاوت تر است و خود دارای دو زائده ای است که تو خالی است و باعث طنین خاص در ساز می گردد در نهایت هر دو بخش به هم متصل و روی یکدیگر قرار می گیرند.

قیچک از سازهای زهی و در دسته سازهای ایرانی قرار می گیرد که همانطور که گفتیم نسبت به دیگر ساز های این خانواده اقبال کمتری داشته است.
ساز قیچک دارای چهار سیم می باشد و نوازندگی ان نیز از طریق آرشه صورت می گیرد به این ترتیب که نوازنده ساز را روی زمین می گذارد و با آرشه کشیروی سیم ها به نوازندگی می پردازد.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *