دیاپازون چیست ؟ آموزشگاه موسیقی منظومه

مترونوم چیست

در پی سوال عده از شما دوستان عزیز و همراهان همیشگی وب سایت آموزشگاه موسیقی منظومه در مورد اینکه دیاپازون چیست و چه کاربردی دارد امروز و در این پست می خواهیم بیشتر راجع به دیاپازون و ساختمان و نحوه عملکرد و همچنین کاربرد آن بدانیم و همینطور به انواع دیاپازون نیز خواهیم پرداخت در ادامه با ما همراه باشید در ضمن اگر سوالی و یا نظری راجع به آن داشتید می توانید در ادامه مطرح همین مطلب مطرح نمایید.

دیاپازون چیست ؟

در جواب اینکه دیاپازون چیست باید بگوییم که دیاپازون وسیله است که در اشکال و انواع مختلف وجود دارد و صدای ثابت و مشخصی را تولید می کند که این صدا در طول موج و فرکانس مشخصی و ثابتی است و یک معیار دقیق و درست به ما می دهد تا هم صدا را بتوانیم درست تشخیص دهیم و هم معیاری برای کوک های مختلف در اختیار نوازنده قرار می دهد.

در آموزش موسیقی و در کلاس گیتار دیاپازون بسیاتر مفید است ، دیاپازون در اشکال و انواع مختلفی وجود دارد که در زیر به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد ولی در نهایت همه این ها یک وظیفه دارند و یک کار انجام می دهند کار با دیاپازون های قدیمی تر سخت تر است و نیاز به گوش قوی تری دارد اما کار با دیاپازون های جدید بسیار راحت تر گردیده است.

انواع دیاپازون

دیاپازون فلزی یا میله ای

این نوع دیاپازون که از قدیمی ترین و معمول ترین انواع دیاپازون است تشکیل شده است از یک میله منحنی که یک دسته کوچک فلزی در انتهای آن وجود دارد ، با ضربه زدن به یک سر منحنی صدای مشخصی که تنظیم شده است تولید می گردد و نوازنده می تواند این صدارا ملاک کوک خود قرار دهد.

دیاپازون بادی

در دیاپازون ها بادی ، صدا به وسیله دمیدن در این وسیله تولید می گردد که برای نت خاصی تنظیم گردیده است برخی از این نوع دیاپازون ها یک نت و برخی دیگر نت های بیشتری را دارند ، کار با این نوع دیاپازون به مراتب راحت تر از نوع قبلی یعنی مدل فلزی است.

دیاپازون الکترنیک

این نوع دیاپازون ها که بسیار جدید تر هستند صدای نت های مختلف را دارند به این ترتیب که دستگاه تنظیم شده است تا نت های مختلف را با نشان دادن اسم آن روی صفحه خود به صدا در آورد ، این نوع دیاپازون با باطری کار می کند و معمولا بسیار دقیق و بی نقص است.

امیدواریم که مطلب (( دیاپازون چیست )) برایتان مفید بوده باشد خوشحال می شویم که نظرات خود را با ما در میان بگزارید.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *