توصیه های مهم خرید تار در آموزشگاه موسیقی

زنگ آموزشگاه موسیقی

در مورد خرید تار و این که چگونه می توان سازی خرید کرد که از کیفیت مناسبی برخوردار باشد معمولا مشاورین در آموزشگاه موسیقی ما توصیه هایی دارند که می توانید با توجه به آن ها ساز بهتری خرید نمایید و اگر قصد دارید تا سازتان را خودتان انتخاب کنید پس حتما باید توجه و دقت بیشتری داشته باشید در ادامه با ما همراه باشید.

خرید تار

( عکس از کنسرت هنرجویان آموزشگاه موسیقی منظومه )

تار

تار از سازهای ایرانی و از دسته سازهای زهی می باشد سه جفت سیم که مجموعا شش سیم می باشد در این ساز وجود دارد و طنین صدای سیم ها در کاسه تار تقویت گردیده و صدای با کیفیت تولید می کند.

برای ساخت تار بایستی کاسه تار با هنرمندی خاصی تراشیده شود تا کیفیت مناسب صدا را داشته باشد همچنین دسته تار و محل قرار گرفتن سیم ها نیز بسیار مهم است و همین طرافت هاست که باعث می شود تا ساخت تار کار چندان ساده ای نباشد و ساخت آن نیاز به مهارت بالا و سال ها تجربه دارد.

توصیه های مهم خرید تار

همانطور که گفتیم ساخت تار کار ساده ای نییست و از این رو تار های مختلف با کیفیت های مختلف در بازار وجود دارد در ساخت تار هر چند برند های خوبی وجود دارد اما بایستی بدانید که کیفیت تار بیشتر به صدای ان بستگی دارد نه برند یا مارک خاصی چرا که یک برند می تواند هم تار های خوب و با کیفیت بالا و هم تارهای کیفیت پایین داشته باشد و این بسته به قیمت یا جنس ساز می تواند متفاوت باشد.

مدرس تار و سه تار منظومه

پس برای خرید تار قبل از هر چیز باید تا صدای آنرا چک کنید و اگر در این زمینه خیلی تخصص ندارید بهتر است با یک متخصص در این زمینه مشورت نمایید هر چند توصیه هایی که در پایین داریم قطعا می تواند کمک کننده باشد.

سلامت ظاهری

قبل از هر چیز بایستی تا ساز را چک کنید که کاملا سالم و بدون آسیب دیدگی باشد مثلا ترک خوردگی در بدنه تار قطعا یک مشکل اساسی محسوب می شود یا سلامت دسته تار یا دیگر بخش ها را بایت چک کنید که حتی اگر مبتدی هم باشید این موارد را می توان تشخیص داد.

فاصله سیم ها از دسته

فاصله سیم ها از دسته نباید خیلی زیاد باشد و همچنین نباید خیلی چسبیده به دسته باشد فاصله باید به گونه ای باشد که با کمترین فشار انگشتان به دسته برسد همچنین موقعی که یکی از پرده را نگه می دارید نباید در بخش های دیگر سیم ها به دسته بچسبد.

صدای استاندارد

قطعا تشخیص صدای درست ساز نیازمند اندکی تجربه ات و بهرت است که برای تایید این بخش با کسی که در این زمینه تخصص دارد مشورت نمایید اما در هر صورت وقتی که سیم های تار به صدا در می آید باید صدایی شفاف و با کیفیت تولید کند که این را با اندکی دقت خود شما نیز می توانید تشخیص دهید.

کتاب آموزش تار آموزشگاه موسیقی

فاصله درست پرده ها

فاصله درست پرده ها نیز بخشی است که باعث می شود تا نت ها در ساز صدای درستی تولید کنند که اگر ساز کیفیت مناسبی داشته باشد معمولا این بخش نیز بایستی به درستی تعبیع شده باشد هر چند که این مورد قابل اصلاح است.

صدای درست ساز در بالا دسته و پایین دسته

این مورد بدان معنی است که ساز همان کیفیت صدایی را که در نت های بالای دسته دارد در نت های پایین دسته نیز داشته باشد چرا که بعضی ساز ها در نت های بالا کیفیت خوبی دارند ولی نت های پایین دسته را اصطلاحا خوب نمی خوانند که این مورد نیز در ادامه نوازندگی بسیار مهم است.

امیدواریم که این مطلب ، خرید تار برایتان مفید بوده باشد خوشحال می شویم نظرات شما را در ادامه این مطلب داشته باشیم.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *