کلاس ملودیکا / مبتدی تا پیشرفته

کلاس ملودیکا

ملودیکا

اگر دوست دارید بدانید ملودیکا چیست و چگونه می توان نوازندگی آن را آموخت ، در ادامه با ما باشید. ملودیکا ساز خیلی قدمت داری نیست اما با این وجود خیلی سریع جای خود را در بین دیگر ساز ها پیدا کرد و در کارهای مختلف در کنار سازهای مختلف به کار گرفته شد. این ساز به پیانیکا و هارمونیکای کلید دار هم معروف است و کلاس ملودیکا از مبتدی تا پیشرفته در آموزشگاه موسیقی منظومه برگزار می گردد.

کلاس ملودیکا

ملودیکا در از سازهای غربی و در دسته سازهای بادی غربی قرار می گیرد.

این ساز محدوده صدایی تا سه اکتاو دارد.

تاریخچه ملودیکا

این ساز قدمت چندانی ندارد و از زمان ساخت اولین ملودیکا و به کارگیری آن در نوازندگی تا به امروز چیزی در حدود ۷۰سال میگذرد.
البته تجربه و تاریخ ساز شناسی ثابت کرده که هر سازی که امروزه وجود دارد یک ریشه کهن و قدیمی در گذشته داشته است.
ملودیکا در سال ۱۹۵۰ساخته شد و درسال۱۹۶۰به طور رسمی به عنوان ساز شناخته شد و در آهنگسازی و نوازندگی به کار رفت.
در سراسر جهان آلبومهای زیادی با ملودیکا ضبط و روانه بازار شده از جمله در کشور خودمان که در شهریور ۱۳۹۰آلبومی به اسم ملودیکا با نوازندگی سامان احتشامی و تنظیم و تهیه کنندگی سهیل سلیم زاده منتشر و روانه بازار موسیقی شد.

(نوازندگی ملودیکا استاد اصغری در برنامه خندوانه)

مکانیسم ملودیکا

ملودیکا جز سازهای بادی زبانه دار محسوب میشود و عملکرد آن به این شکل است که وقتی داخل آن دمیده میشود تمام منافذ ساز بسته است و صدایی از آن خارج نمیشود ولی به محض فشردن یک کلید روی دستگاه سوراخ هوای مربوط به آن کلید باز شده و باعث لرزش زبانه آن کلید شده ودر نهایت صدای نت مورد نظر شنیده میشود.
این ساز جز سازهای کوچک محسوب میشود ولی محدوده صدایی خوبی دارد و صدای پرحجم و زیبا آن میتواند باعث شود که در ارکستر به خوبی شنیده شود و اثر گذار باشد.
صدای این ساز ،آکاردیون و هامونیکا را در ذهن شنونده تداعی میکند که قطعا علت این موضوع به شباهت ساختاری ملودیکا به این دو ساز میباشد.
برندهای زیادی در دنیا اقدام ب ساخت ملودیکا کرده اند که در اینجا چند تا از این برندها را ب شما معرفی میکنیم:
Yamaha
Susuki
Eastoop
Hohner

کلاس ملودیکا

آموزش ملودیکا و یادگیری آن بسیار جذاب و دوره آموزشی آن بسیار آسان و شیرین است. کلاس ملودیکا در آموزشگاه موسیقی منظومه زیر نظر استاد سعید اصغری تدریس می گردد.

کلاس ملودیکا

کلیه رده های آموزشی و تمامی مقاطع آموزشی از مبتدی تا پیشرفته در آموزشگاه تدریس می گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه برگزاری و ساعات تشکیل کلاس ه می توانید با شماره هی آموزشگاه تماس حاصل حاصل نمایید.

کلاس ملودیکا از جمله کلاس های است که به طور کاملا تخصصی و حرفه در آموزشگاه منظومه تدریس می گردد.

خرید ملودیکا

ملودیکا های موجود در بازار در دو مدل دو اکتاو و سه اکتاو می باشند ( اکتاو : مجموعه نت دو تا نت سی را یک اکتاو می گویند ) که پیشنهاد می شود برای خرید حتما مدل سه اکتاو آن را انتخاب کنید.

نوع متریال به کار رفته در زبانه های ساز بسیار با اهمیت می باشد و اگر فلز به کار رفته در ساز جنس خوب و مرغوب نباشد ، در اثر تراوش بزاق دهان جرم گرفته یا زنگ زده و در نهایت نت ها فالش و خارج می شوند که در اینجا نوازندگی با این ساز نه تنها زیبایی ندارد بلکه باعث ضعیف شدن گوش نیز می شود.

در ساخت ملودیکا از فلزهای مختلف با آلیاژ های مختلف استفاده می شود که گران ترین و بهترین نوع آن فلزی آلیاژ شده با طلا می باشد ولی لزوما نیازی نیست که حتما این نوع را تهیه نمایید بلکه ساز های استاندارد مختلفی نیز با آلیاژ های دیگر و قیمت های مناسب تر در بازار موجود می باشد.

پیشنهاد می شود موقع تست ساز از تیونر که حتی قابل نصب روی گوشی های همراه نیز هست استفاده شود و نت ها از سمت چپ به راست همگی تست شود ، اگر تیونر به رنگ سبز یا نارنجی درآمد یعنی ساز کوک خوب و مناسبی دارد اما اگر به رنگ زرد درآمد و یا در پایین تیونر به جای عدد 440 هرتز که کوک استاندارد در تمام دنیاست ، عدد دیگری ظاهر شد آن ساز اصلا ساز خوبی نیست و به مرور زمان صدای آن فالش تر هم خواهد شد.

 

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *