سوالات متداول در آموزشگاه موسیقی / آیا یادگیری تئوری موسیقی هم لازم است؟

اغلب دوستانی که در دوره های آموزشی در آموزشگاه موسیقی ثبت نام می کنند پس از مدتی با این سوال مواجه می شوند که یادگیری تئوری موسیقی چه ضرورتی دارد و آیا می شود بدون یادگیری آن ، موسیقی را فرا گرفت یا خیر.

سوالاتی از این دست زیاد است که هنر جویان می خواهند به گونه ای یادگیری تئوری را دور بزنند و یا شاید زود تر به فکر نوازندگی هستند تا یادگیری خود موسیقی .

شاید در ابتدا هم ایم موضوع طبیعی باشد چرا که در ابتدا افراد با تصور یادگیری نواختن آهنگ های مورد علاقه شان وارد کلاس می شوند.

در ابتدا ضرورت فراگیری تدوری موسیقی و در کنار آن روش هایی برای یادگیری ساده تر آن را خواهیم داشت که امیدواریم مفید واقع گردد.

ضرورت یادگیری تئوری موسیقی

درک قوانین جاری در موسیقی

از آن جاییکه موسیقی همچون دیگر مقوله ها برای خود اصول و قوائدی دارد و نیز یادگیری این قوائد و اصول در فهم روابط بین بخش های مختلف بسیار مهم است ، طبیعی است که در ابتدا باید این قوانین را فرا گرفت و به درستی درک کرد.

هر چند اگر بخواهیم سرسری به موضوع نگاه کنیم یا این مقوله را سطحی بیاموزیم ، می شود بدون برخی قوائد پیش رفت ولی قطعا برای رسیدن به قله موسیقی نمی توان از کنار آن به ساددگی رد شد.

یادگیری سواد موسیقی

جدای از آن ، موسیقی یک سری پیجیدگی های خاصی دارد که آن را به عنوان یک علم می شناسند و اگر بخواهیم سواد موسیقی را بیاموزیم ، بدیهی است که باید همه اصول آن را بدانیم.

توانایی انجام خلاقیت در موسیقی

درک این اصول و چرایی ایجاد آن ها به ما کمک خواهد کرد تا علاوه بر نوازندگی بتوانیم کار های سطح بالاتر همچون آهنگسازی را نیز انجام دهیم که این چنین کار ها و خلاقیت در موسیقی مستلزم یادگیری تئوری موسیقی است.

سادگی و سهولت در کار

مورد مهم دیگر در این مقوله این است که تئوری موسیقی و قوانین و اصطلاحات آن ، همگی به وجود آمده اند تا در نهایت کار را برای ما راحت تر کنند و مسیر را هموار تر نمایند.

ویدئو آموزش کیبورد

یادگیری تدوری شاید در ابتدا اندکی خسته کننده به نظر برسد اما قطعا در ادامه راه را برای ما هموار تر خواهد کرد از این روست که توصیه می منیم به هیچ وجه سرسری به آن نگاه نکنید.

لذت از موسیقی

درک روابط پیچیده موسیقی دربین عناصر تشکیل دهنده آهنگ ها و قطعات مستلزم فراگیری دانش موسیقی است و کشف این روابط به زیبایی دو چندان موسیقی می انجامد و اعجاز آن را بیش از پیش نمایان می کند به همین خاطر است که وقتی این دانش را می آموزیم لذت بیشتری هم از ان خواهیم برد.

این موارد فقط بخش هایی از فواید بی شمار آموزش موسیقی و تئوری در آن است در کنار همه این ها باید یاد آور شویم که نوازندگی صحیح و اصولی نیز در گرو دانستن و رعایت تمامی قوانین و قواعدی است که به عنوان تئوری موسیقی می شناسیم پس در خود نوازندگی هم بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

 

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *