فواید موسیقی کودک / یادگیری اصولی در آموزشگاه موسیقی و مراکز معتبر آموزشی

کلاس موسیقی کودکان آموزشگاه موسیقی

موسیقی کودک یکی از مهم ترین مقوله های آموزشی در آموزشگاه موسیقی و در کلیه مراکز آموزشی است. سال هاست که فواید موسیقی کودک و اهمیت یادگیری موسیقی از سنین پایین تر در کودکان به اثبات رسیده است.

امروز قصد داریم تا به ذکر برخی فواید و مزایای آموزش موسیقی کودک بپردازیم و امیدواریم که بتوانید با مطالعه آن تا حدودی با مزایای یاگیری موسیقی از سنین پاینتر آشنا شوید.

موسیقی کودک

وقتی صحبت از یادگیری موسیقی از سنین کودکی به میان می آید برخی ها سوال می کنند که آیا یادگیری موسیقی فقط از سنین پایین امکان پذیر است ؟ و یا اینکه می خواهند بدانند حال که موسیقی را از سنین پایین شروع نکرده اند ، دیگر برای یادگیری دیر است ؟ یا سوالاتی از این دست که حاکی از نگرانی آنها از یادگیری درست و اصولی موسیقی می باشد.

چه سازی را انتخاب کنم

در ابتدا باید بگوییم که وقتی صحبت از یادگیری موسیقی از سنین کودکی می شود منظور این نیست که نمی شود موسیقی را در سنین بالاتر یاد گرفت بلکه منظور بیشتر روی فواید یادگیری موسیقی از سنین کودکی است تا خود موسیقی موسیقی .

در ادامه اندکی بیشتر به این مساله خواهیم پرداخت.

فواید موسیقی کودک در سنین پایین

باید خاطر نشان کنیم که فواید موسیقی موسیقی کودک شامل دو جنبه می گردد یکی جنبه نوازندگی و یادگیری نواختن یک ساز به همراه کلیه اصول آموزشی موسیقی و در نهایت یادگیری سواد موسیقی است و دیگری که شاید در برخی موارد مهم تر نیز جلوه نماید ، فواید جانبی از درک و یادگیری موسیقی است که شاید به جرات بتوان گفت که در همه جنبه ها و کلیه ارکان زندگی ما تاثیر گذار است.

یادگیری اصولی و بنیادی نوازندگی

همانطور که گفتیم یادگیری موسیقی و نوازندگی در سنین مختلف امکان پذیر است و شما با صرف اندک زمانی برای کلاس ها و تمرین روزانه و منظوم در هر سنی قادر خواهید بود که روی سازمورد علاقه تان نوازندگی کنید.

اما یادگیری موسیقی از سنین پایین تر گاهی می تواند بسیار دقیق تر و اصولی تر پیش رود چرا که قابلیت های ذهنی که برای درک و دریافت موسیقی در این سنین شکل می گیرئ می تواند تاثیر بسزایی در قدرت نوازندگی در افراد مختلف داشته باد و در برخی موارد می توان گفت که ذهن کودکان بسیار هدف مند تر برای پیشرفت در این مقوله برنامه ریزی می گردد.

کلاس موسیقی کودکان آموزشگاه موسیقی

جدای از قدرت و مهارت بالا در نوازندگی مساله دیگر که در سنین پایین تر می تواند در کودکان شکل بگیرد مساله خلاقیت در موسیقی است.

به جرات می توان گفت در مواردی که یادگیری موسیقی از کودکی و به طور منظم و هدفند پیش می رود ، نبوغ در موسیقی و خلاقیت در کارهایی نظیر آهنگسازی و … نیز بیشتر و زیبا تر به چشم می خورد.

درن هایت این مواردی که ذکر شد باز هم به این معنی نیست که در سنین بالاتر این کارها را نمی توان انجان داد بلکه بیشتر منظور ما این است که در یادگیری موسیقی در سنین پایینتر احتمال ایجاد این موارد را بسیار بیشتر می کند کما اینکه موسیقی دانان بزرگی بوده اند که حتی موسیقی را از سنین بسیار بالاتر آموخته اند و توانسته اند کارهای خارق العاده ای در این زمینه انجام دهند و به اهنگسازی های فوق العاده ای پرداخته اند.

فواید جانبی از یادگیری موسیقی کودک

تاثیرات روحی و عاطفی

از جمله مواردی که از فواید موسیقی کودک است ، تاثیر یادگیری بر شخصیت و عملکرد عاطفی کودکان می باشد به گونه ای که اگر یادگیری اصولی و هدف مند پیش رود می تواند بسیاری مشکلات روحی روانی یا اختلالات گوناگون را در کودکان قبل از پیدایش حل و فصل نماید حتی در هنگام بروز مشکل نیز می تواند به گونه ای مناسب و موثر در رفع آن کمک کننده باشد.

تاثیر بر عملکرد بهتر سایر مقوله ها

یادگیری موسیقی از سنین کودکی نه تنها به خاطر یادگیری موسیقی و نوازندگی بلکه بیشتر به خاطر تاثیرات مثبتی که در روحیه و عملکرد فرد در سایر جنبه های دیگر زندگی او دارد مورد اهمیت است.

موسیقی کودک آموزشگاه موسیقی

از این روست که متخصصان آموزش و یادگیری موسیقی کودک را بسیار توصیه می کنند و بسیار مهم است که روند آموزشی بسیار دقیق و اصولی پیش رود و نه تنها شامل آموزش و یادگیری موسیقی باشد بلکه به جنبه های احساسی ، عاطفی ، کاربرد موسیقی در زندگی روزمره و دیگر موارد هم توجه باید گردد.

تمامی فوایدی که در بالا ذکر شد در صورتی بروز می کند که یادگیری و آموزش موسیقی به صورت هدف مند ، برنامهع ریزی شده و اصولی پیش رود.

دقت داشته باشید صرف اینکه کودک شروع به یادگیری و آموزش موسیقی نموده است نمی توان انتظار داشت تا به فواید بیشمار آن دست یابد باید دقت داشته باشید که یادگیری موسیقی کودک اگر اصولی و درست نباشد نه تنها فوایدی در بر ندارد بلکه می تواند مضر هم باشد و گاهی شاید به دل زدگی از موسیقی یا عواقب بدتر نیز منجر شود.

به همین خاطر است که توصیه می کنیم آموزش و یادگیری موسیقی کودک زیر نظر اساتید مجرب و تحصیل کرده در این زمینه صورت گیرد. اساتید موسیقی کودک اساتیدی هستند که نه تنها در آموزش و ارائه موسیقی کودک بلکه در کار با کودکان نیز متخصص هستند و تخصص آنها کار با کودکان است و حساسیت های خاص کار با کودکان را می دانند و در بروز فواید موسیقی کودک بیشتر میتوانند موثر باشند

 

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *