کلاس موسیقی کودکان

کلاس موسیقی کودکان آموزشگاه موسیقی

از بین تمامی کلاس هایی که در آموزشگاه موسیقی منظومه تشکیل می شود ، کلاس موسیقی کودکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اهمیت این کلاس ها از سویی به خاطر سنین حساس این مقطع است و از سویی به دلیل اهمیت اصولی و بنیادی بودن آموزش ها برای این سنین.

کلاس موسیقی کودکان آموزشگاه موسیقی

کلاس موسیقی کودک شامل مجموعه آموزش هایی است که از اولین سنینی که آموزش موسیقی در آن مفید است را در بر می گیرد و تا زمانی که کودکان به مرحله ای برسند که درک و دریافت درستی از موسیقی داشته باشند ادامه می یابد به زبانی دیگر تا زمانی که بتوانند اهمیت این آموزش را بیابند و یادگیری در آنها با میل و رغبت صورت گیرد این آموزش ها ادامه دارد.

کلاس موسیقی کودکان

کلاس موسیقی کودک برای چند بخش برنامه ریزی و طراحی گردیده است.

بخش های آموزشی زیر در این کلاس ها مد نظر است :

سرفصل های مهم آموزشی در موسیقی کودک

1-علاقه مندی به موسیقی و ایجاد انگیزه

2-ایجاد فضایی کودکانه برای جذب و دریافت بهتر موسیقی

3-آموزش های متناسب با سنین کودکان

4-آموزش هایی در غالب بازی و موسیقی

5-آموزش اولیه اصول موسیقی به زبان کودکانه

6-آموزش نوازندگی سازهایی ابتدایی

7-آموزش نوازندگی به طور کاملا اصولی و آکادمیک

8-آشنایی با سازهایی مختلف

9-انتخاب ساز تخصصی

10-آموزش اصولی و بنیادی در ساز تخصصی

11-اجراهای مختلف در غالب گروهی یا تک نوازی

نحوه ارائه مراحل آموزشی در کلاس موسیقی کودکان

تمامی مراحلی که در بالا ذکر شد به صورت کاملا اصولی باید رعایت گردد تا شاهد بازدهی درست در کلاس موسیقی کودکان باشیم.

کلاس پیانو آموزشگاه منظومه

( عکس مربوط به کنسرت 96 هنرجویان آموزشگاه موسیقی منظومه )

این مراحل هر چند که به صورت مجزا طبقه بندی و طراحی می شود اما آموزش مراحل مختلف ، بسیاری اوقات در دل یکدیگر و به صورت ماهرانه به نوعی صورت می گیرد که بیشترین میزان بازدهی را داشته باشد.

در حقیقت خیلی از این مراحل از هم جدانشدنی است و اصلا آموزش ها باید به نحوی طراحی گردد که کلاس های کودکان بسیار جذاب و دارای انعطاف زیادی باشد تا برای کودک خسته کنند نباشد.

بسیاری از این مراحل در غالب کلاس های ارف قرار می گیرد که در این کلاس ها کودک با آموزش های مختلف در کلاس به نحوی پیش می رود که آموزش موسیقی را در ابتدا به شکل بازی شروع می کند و در ادامه با آهنگ ها و شعر های کودکانه بیشتر با این مقوله آشنا می گردد.

در ادامه و وقتی کودک با موسیقی عجین شد و علاقمندی درست شکل گرفت ، آنگاه می توان آموزش های اساسی تر و تخصصی تر را آغاز نمود.

توجه به شکوفایی خلاقیت در کلاس موسیقی کودکان

دوره آموزش موسیقی کودک بایستی از سویی نیز برای کلیه سلیقه های کودک آماده باشد تا در این میان باعث از بین رفتن استعداد های خلاق نشود و از سویی هم باید اصول موسیقی به شکلی درست و اصولی در ذهن کودکان شکل بگیرد.

غالب کلاس های موسیقی کودک فقط به ارائه آموزش می پردازند ولی چیزی که باید بیشتر از آموزش بدان توجه داشت این است که کودکان ذاتا موسیقی را درک می کنند و گاهی با آموزش های خشک و غیر اصولی باعث می شویم که این استعداد ها ازبین بروند.

گاهی اوقات کلاس موسیقی کودکان هر چند که بازده خوبی هم داشته باشد ولی خلاقیت را در کودکان تقویت نمی کند و این معضلی آموزشی است که مخصوصا در کلاس های موسیقی باید بدان توجه کرد.

چرا که موسیقی سراسر خلاقیت است و اگر قرار باشد یک روش آموزشی مانع این باشد پس عملا بر عکس کار می کند و باید فکری اساسی برای آن شود.

در کلاس موسیقی کودکان در آموزشگاه موسیقی منظومه سعی گردیده تا همه موانع و مشکلات آموزشی شناسایی و برطرف گردد تا علاوه بر آموزش صحیح و اصولی موسیقی در کودکان از سویی هم شرایطی فراهم کنیم تا بستر مناسبی برای شکوفایی استعداد های خاص موسیقی در آنها باشد.

 

 

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *