چگونه موسیقی تمرین کنیم

چگونه موسیقی تمرین کنیم

اولین مطلبی که پیش از این سوال (( چگونه موسیقی تمرین کنیم )) باید به آن توجه کرد مشخص کردن مواردی است که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم رعایت این موارد در کلاس های آموزشگاه موسیقی معمولا گوشزد می گردد.

اهمیت دقت به موارد اصولی در تمرین از آنجاست که اگر تمرینات با خستگی ادامه پیدا کند در نهایت به بی میلی و سرخوردگی از موسیقی می انجامد و این در حالی است که موسیقی برای آرامش بیشتر و ایجاد هیجان در افراد می باشد نه سرخوردگی و بی میلی.

موسیقی موتسارت

چگونه موسیقی تمرین کنیم

در حقیقت باید بپرسیم چگونه موسیقی تمرین کنیم که اصولی باشد و در ادامه به مشکل نخوریم ، برای این کار باید هم آمادگی ذهنی و هم آمادگی جسمی داشته باشیم.

آمادگی ذهنی

اولین گام تعیین هدف از یادگیری موسیقی است.

هیچوقت نگویید که می خواهم در حد چند آهنگ موسیقی را یاد بگیرم یا بگویید می خواهم برای دل خودم ساز یاد بگیرم یا … همیشه تعیین هدف برای ارتقاء و پیشرفت در هر هنر یا کاری حرف اول را می زند .

گیتار الکتریک در آموزشگاه موسیقی

این مورد را حتما در تمرینات خود مد نظر داشته باشید و همیشه با انرژی و با هدف تمرین کنید.

آمادگی عملی

در مرحله بعد نوبت به تمرینات عملی می رسد ولی لازم است پیش از آنکه تمرینات را روی ساز انجام دهیم یک سری حرکات نرمشی روی مچ دست ، انگشتان ، ساعد یا برای سازهایی مثل هارمونیکا یا فلوت و در مجموع سازهای بادی تمرینات نفس گیری انجام دهیم.

بدن نوازنده مثل بازیکن فوتبالی که می خواهد وارد زمین مسابقه شود احتیاج به گرم کردن دارد اگر بدون گرم کردن و حرکات کششی به نوازندگی بپردازیم و با قطعات سنگین و سرعت بالا شروع کنیم نه تنها باعث پیشرفت ما در نوازندگی نخواهد شد بلکه باعث بروز ناراحتی های جسمی نیز خواهد شد که از جمله آن می توان به درد هایی در ناحیه کمر ، گردن ، مچ دست و … اشاره کرد.

توجه داشته باشید که اگر قرار است به مدت طولانی ساز تمرین کنید لازم است بعد از هر بیست دقیقه تمرین از جای خود بلند شوید ، چند قدمی حرکت کنید و سپس چند حرکت کششی انجام دهید و مجدد مشغول به تمرین شوید و همواره به یاد داشته باشید یکی از مهم ترین عواملی که مانع از پیشرفت نوازنده می شود درد هایی است که در زمان تمرین غیر اصولی برایش اتفاق می افتد و باعث می شود نوازنده تمرینش را کم کند و همین امر سبب عقب ماندن از برنامه آموزش می شود.

آموزشگاه موسیقی

البته مسائلی که مطرح شد در سازهای مختلف و خوانندگی به طرق مختلف بروز می کند.

بعد از این موارد لازم است به این نکته بپردازیم که روزانه چقدر تمرین داشته باشیم و زمان تمرین را به چه صورت مدیریت کنیم.

در ادامه مطلب از نظرات جری کوکر آهنگساز و مدرس موسیقی استفاده خواهیم کرد.

نکات مهم در تمرینات موسیقی

اینکه چگونه موسیقی تمرین کنیم و یا اینکه چه زمانی تمرین کنیم و… همگی در پیشرفت فرد بسیار تاثیر گذار است و لازم است که به مواردی در این خصوص توجه کرد که اساتید موسیقی معمولا تذکر می دهند.

 

1- ساعات تمرین

اگر قرار است به عنوان مثال امروز ساعت 4 بعد از ظهر به تمرین موسیقی بپردازیم در  روزهای دیگر نیز در همین ساعت به تمرینات ادامه دهیم چرا که بعد از حدود یک هفته تمرین ، ساعت بدن در هر روز ساعت 4 هشدار به تمرین موسیقی می دهد و در آن ساعت از لحاظ ذهنی بیشترین آمادگی را برای دریافت و درک موسیقی خواهیم داشت.این مورد در تمرین های کلاس موسیقی کودک نیز بسیار مهم است.

2- با تمرینات آرام شروع کنید

در ابتدا برای تمرین حتما از قطعات بسیار ساده و با سرعت بسیار پایین شروع کنید که این خود به گرم کردن بدن و آمادگی جهت تمرینات سنگین تر کمک می کند.

چگونه موسیقی تمرین کنیم

3- استفاده از مترونوم

حتما در تمرینات از مترونوم استفاده کنید که ریتم درست و بهتری را داشته باشید و در هنگام تمرین سرعت شما بسیار بالا یا بسیار پایین نرود.

4- مدیریت تایم تمرینات

بخشی از زمان تمرین خود را به تمرین دروس جلسه قبل استاد اختصاص دهید بخشی از زمان را به مرور درس های خیلی پیش تر و بخشی دیگر را برای تمرین درس های جدید تر که هنوز استاد تدریس نکرده اختصاص دهید.

5- تمرکز و حضور ذهن

چیزی که در تمرین بیش از هر مورد دیگری اهمیت دارد تمرکز در هنگام تمرینات است. در زمان تمرین تمام هوش و حواس خود را به تمرکز روی تمرینات اختصاص دهید و به هیچ چیز دیگری فکر نکنید.

6- پایان کار با تمرینات آرام

در انتها باید توجه داشت همانطور که ورزشکاران بدن خود را با حرکات نرمشی گرم می کنند و سپس مشغول ورزش می شوند و بعد از اتمام ورزش بدن را سرد می کنند لازم است که نوازنده این موارد را رعایت کند که در بالا در مورد گرم کردن بدن هنگام نوازندگی صحبت شد اما چگونه باید بدن را سرد کنیم و تمرین را به پایان برسانیم ، برای این کار کافی است که تمرین پایانی ما مثل تمرین ابتدایی سبک و با سرعت بسیار پایین باشد.

سازهای زهی غربی

7- تمرینات ساده برای جلوگیری از بروز مشکل

توجه داشته باشید سلامت شما از هر چیزی واجب تر است و باعث می شود بتوانید در هر کاری موفق شوید. اگر در زمان تمرین به مواردی که گفته شد توجه نشود ناراحتی هایی برای نوازنده در طولانی مدت بروز می کند که می تواند باعث ایجاد دردهایی در ناحیه کمر و گردن و … شود که با درست تمرین کردن و رعایت اصول گرم کردن و … که در بالا گفته شد می توان به راحتی از آنها جلوگیری کرد.

به عنوان حسن ختام باید بگوییم که در زمان تمرین چون سر نوازنده معمولا به طرف پایین و رو به ساز می باشد امکان دارد خستگی و درد در ناحیه گردن ایجاد شود که با یک حرکت ورزشی بسیار ساده می توان آن را بر طرف کرد برای این منظور کافی است کف دست راست خود را روی پیشانی قرار دهید و بدون حرکت دادن دست سر را با فشاری آرام به طرف جلو حرکت دهید و همین حرکت را از پشت سر تکرار کنید یعنی کف دست پشت سر قرار بگیرید و سر را با فشار آرام به طرف عقب حرکت دهید توجه داشته باشید که هر کدام از این حرکات به مدت ده ثانیه و حداقل سه بار در روز انجام شود.

البته باید گفت این حرکت آنقدر مفید است که می تواند از ناراحتی های گردن در زمان کار کردن با کامپیوتر ، موبایل و … بکاهد.

مطلب چگونه موسیقی تمرین کنیم به اهتمام استاد سعید اصغری استاد پیانو آموزشگاه موسیقی منظومه تهیه و تنظیم گردیده است.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *