آموزشگاه موسیقی و آموزش سازهای ایرانی در آن

سه تار آموزشگاه موسیقی

در آموزشگاه موسیقی معمولا هم سازهای غربی و هم سازهای ایرانی در کنار یکدیگر آموزش داده می شوند. آموزش سازهای ایرانی در آموزشگاه ها معمولا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

موسیقی ایرانی و زیبایی های آن در کنار سازهایی ایرانی است که موجودیت پیدا می کند از این رو حفظ ، اشاعه و آموزش آنها همیشه در جایگاه خاصی قرار می گیرد.

سازهای زهی آموزشگاه موسیقی

جدای از اصالت و زیبایی هایی که موسیقی ایرانی دارد ، توجه به فرهنگ و ریشه موسیقی در کشورمان نیز بسیار حائز اهمیت است و باید بدان توجه داشت.

 

آموزش سازهای ایرانی در آموزشگاه موسیقی منظومه

سازهای ایرانی بسیارند و همگی آنها نیز بخش هایی از زیبایی موسیقی ایرانی را بروز می دهد ولی معمولا در آموزشگاه موسیقی و دیگر مراکز آموزشی ، برخی از آنها بیشتر مورد توجه است.

در این میان سازهای خاصی وجود دارند که اهمیت بیشتری یافته اند و طرفداران بیشتری دارند و این می تواند به دلایل مختلفی از جمله زیبایی یا وسعت صدایی یا حتی عوامل ظاهری باشد.

محبوب ترین سازهای ایرانی

همانطور که اشاره کردیم سازهای ایرانی بسیارند ولی تعدادی از آنها بیشتر از بقیه مورد توجه بوده است. که در ادامه می توانید دلایل این امر را ببینید. و اما در زیر برخی محبوب ترین سازها را مشاده می نمایید.دلایل محبوبیت بیشتر این سازها نسبت به بقیه را می توانید در زیر مشاهده نمایید :

تار

یکی از زیباترین و محبوب ترین سازهای ایرانی ساز زیبای تار است. این ساز از دسته سازهای زهی می باشد که نوازنده با مضراب خاصی که معمولا از جنس برنج است آنرا می نوازد.

کتاب آموزش تار آموزشگاه موسیقی

وسعت صدایی مناسب و سهولت هم نشینی زیبای آن با دیگر ساز ها باعث شده تا معمولا در همه گروه های ایرانی این ساز وجود داشته باشد و در گروه ها از جایگاه خاصی برخوردار است.

سنتور

از دیگر سازهای محبوب این خانواده ساز زیبای سنتور است. زنگ دلنشین صدای این ساز بسیار جذاب و جذب کننده است. سهولت دسترسی به نتهای زیر و بم قابلیت فوق العاده ای به این ساز داده است.

امکان نواختن نت ها پی در پی و یا نواختن همزمان چند نت با یکدیگر باعث می شود تا امکانات بهتری در اختیار نوازنده اش قرار دهد.

کمانچه

جزء برترین سازهای کششی ایرانی است که معمولا در ارکستر ها خودنمایی می کند.

سه تار

سهولت نوازندگی ، سبکی و قابلیت جابجایی راحت و … از عوامل محبوبیت این ساز است.

نی

از قدیمی ترین سازهای ایرانی که تقریبا در همه منطق مختلف ایران به اشکال مختلف تولید و استفاده می شده و از ظرافت های خاصی برخوردار است.

تنبک

از سازهای ضربی ایرانی است با قابلیت های فراوان برای نواختن و تولید ریتم های زیبای موسیقی.

سازهای ضربی

دف

از سازهای ضربی است که در مناطق مختلف و در مراسم های مختلف اقوام ایرانی شرکت داشته است.

نوازندگی آن بسیار راحت و بسیار جذاب است.

دوره آموزش دف در آموزشگاه موسیقی

عوامل موثر در محبوبیت سازهای مختلف :

-زیبایی و دلنشینی صدایی

-وسعت صدایی مناسب

-قابلیت های خاص ساز

-زیبایی ظاهری

-خاطره انگیز بودن

-ساده تر بودن یادگیری

-راحتی جابجایی

-و ..

اینها تنها بخشی از مواردی است که می تواند در محبوبیت یک ساز و جا داشتن آن در دل مردمان هر جایی نقش داشته باشد.

ولی در حقیقت این عوامل بسیارند و گاهی برای یافتن این عوامل باید سابقه تاریخی موسیقی هر جایی را بررسی کرد ولی هر چه که باشد این محبوبیت ها بسیار ارزشمند است.

آموزش سازهای ایرانی در آموزشگاه موسیقی منظومه

برای اموزش سازهای مختلف ایرانی برنامه های خاص و مدون آموزشی وجود دارد که هم برای سطوح مختلف آموزشی طراحی گردیده است و هم برای سنین مختلف آموزشی طراحی شده است.

آموزش سازهای ایرانی در سنین پایین تر بسیار حساس تر بوده و توسط اساتید مجرب صورت می گیرد تا بیشترین میزان انگیزه و اثر بخشی را داشته باشد.

در اموزش ساز های ای رانی برای بزرگسالان نیز اصولی و آکادمیک بودن آن به همراه کاربردی بودن نوازندگی مد نظر است. به علاوه ایجاد شرایطی برای بروز استعداد های خاص در سنین بالاتر.

همچنین برنامه های خاص آموزشی برای روحیات مختلف در نظرگرفته شده است تا شاهد بیشترین بازده کلاسی باشیم.

در آموزشگاه موسیقی منظومه کلیه سازهای ایرانی زیر نظر اساتید با تجربه و تحصیل کرده این حوزه تدریس می گردد. شما عزیزان می تانید برای اطلاع از شرایط تشکیل یا برگزاری کلاس ها با شماره های آموزشگاه تماس حاصل نمایید.

 

 

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *