سوالات متداول در آموزشگاه موسیقی / یادگیری همزمان دو ساز

یادگیری هر سازی در آموزشگاه موسیقی طبق روال معمول صورت می گیرد اما سوال برخی مراجعین این است که آیا می توانند دو ساز را همزمان بیاموزند و اینکه غیر از توانایی ، آیا اصلا این کار اصولی و درست است یا نه.

برخی از هنرجویان نیز به دنبال یادگیری آواز و در کنار آن ، یک ساز هستند و در اینجا هم این سوال پیش می آید که آیا می توان همزمان هم کلاس آواز هم کلاس ساز را داشت و در هر دو کلاس پیش رفت ؟ که امروز و در این پست قصد داریم در مورد این مساله بیشتر صحبت کنیم.

کلاس های همزمان در آموزشگاه موسیقی

همانطور که گفتیم این دو کلاس همزمان می تواند دو ساز باشد یا یک ساز و آواز که هر یک شرایطی دارد که باید برای کلاس ها در نظر گرفت.

در آموزشگاه موسیقی منظومه قبل از هر چیز در مورد این مساله بررسی می گردد تا ضرورت این کار و همچنین مزایا و معایب آن مشخص شود.

ساز و آواز

برای یادگیری ساز و آواز پیشنهاد ما این است که اول اندکی در ساز مورد نظر پیش بروید و بعد کلاس آواز را شروع کنید چرا که نوازندگی می تواند بسیار در پیشبرد اهداف آموزشی در کلاس آواز موثر باشد.

از این رو اگر اندکی نوازندگی بلد باشید حتما خیلی بهتر از پس برخی تمرینات مرتبط بر خواهید آمد.

اما برای کسانی که تازه می خواهند کلاس آواز بروند و از سویی هم علاقمند به یادگیری ساز در کنار آن هستند می توانند همزمان این دو مورد را یاد بگیرند.

تمرین های کلاس آواز با تمرین های کلاس ساز متفاوت است و هیچ یک با دیگری تداخل نمی کند از این رو یادگیری همزمان ساز و آواز مشکلی ندارد.

آموزشگاه موسیقی

حتی گاهی یادگیری ساز و آواز در کنار یکدیگر می تواند مفید هم باشد از این رو که تمرینات آوازی را می توانید روی ساز خود بهتر درک کنید و از سویی تمرین های کلاس ساز می تواند پیشرفت را در کلاس های آواز بیشتر و ملموس تر نماید.

دو ساز

برای یادگیری دو ساز همزمان با اندکی تامل بیشتر بایستی تصمیم گرفت.

در کلاس موسیقی کودک این مورد به هیچ وجه توصیه نمی گردد.

در کلاس های بزرگسالان نیز قبل از هر چیز هدف ما از این کار باید مشخص شود اینکه اصلا چرا می خواهید دو ساز را همزمان یاد بگیرید.

اگر برای امتحانات ورودی یا در شرایطی خاص قصد انجام این کار را دارید بایستی که با برنامه مشخص و اصولی پیش روید که از یادگیری هر دو ساز باز نمانید.

دوره سازدهنی در آموزشگاه موسیقی

ولی اگر صرفا از روی هیجان یا عجله می خواهید دو ساز را همزمان بیاموزید توصیه ما این است که اصلا این کار را نکنید چرا که نه تنها یادگیری یک ساز ممکن است دچار مشکل شود بلکه حتی امکان دارد هر دو ساز را کنار بگذارید.

اصول کار اینطور است که یادگیری یک ساز را به حدی معقول برسانید و سپس وارد ساز دیگری شوید.

حتی برخی اساتید موسیقی توصیه می کنند که تا در یک ساز به حد پیشرفته نرسیده اید ، به یادگیری ساز دوم نپردازید.

در هر صورت یادگیری ساز دوم همیشه اولی را هم تحت تاثیر قرار می دهد به همین خاطر است که سعی کنید همزمان اقدام به یادگیری ساز دوم نکنید.

معایب یادگیری همزمان دو ساز

از معایب یادگیری همزمان دو ساز غیر از موارد بالا می توان به موارد زیر هم اشاره کرد :

تداخل دروس در سازهای مختلف

بازماندن از تمرینات هر دو ساز

دلزدگی و بی میلی به یک ساز یا هر دو ساز

خستگی از موسیقی

عدم درک درست مفاهیم در کلاس هر ساز

در آموزشگاه موسیقی منظومه کلاس های مختلف برای سازهای مختلف وجود دارد ولی هر کلاس را با شرایط خاصی توصیه می کنیم و کلاس های همزمان هم جز در موارد استثنایی توصیه نمی کنیم و در آن موراد هم سعی می شود تا با برنامه ریزی اصولی و درست از معایب این قضیه بکاهیم.

 

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *