سوالات متداول در آموزشگاه موسیقی / ساز مناسب برای کودکان

بهترین ساز برای کودک

با مشخص شدن تاثیرات مثبت موسیقی روی کودکان ، بسیاری از مراجعین در آموزشگاه موسیقی به دنبال آموزش سازی مناسب برای فرزندشان هستند. که تاثیرات مثبت موسیقی را برایشان به ارمغان آورد.

از سویی آموزش برخی سازها برای کودکان شاید خیلی درست و اصولی نباشد.

در حقیقت باید سازی انتخاب شود که هم از لحاظ موسیقایی و تربیت شنوایی خوب باشد و هم فرد برای آموزش به راحتی بتواند با ساز ارتباط برقرار کند و از سویی نیز نواختن آن برای کودک سخت نباشد.

برای انتخاب ساز مناسب برای کودکان باید به مواردی توجه کرد. که در زیر به برخی از مهم ترین آنها اشاره می کنیم.

انتخاب ساز مناسب برای کودکان

در انتخاب ساز مناسب برای کودکان همانطور که اشاره کردیم باید نکاتی در نظر گرفته شود از جمله این نکات توجه به سن ، علاقه و شرایط کودکان در مقاطع مختلف است.

توجه به سن

با توجه به اینکه در سنین مختلف قابلیت ها و حساسیت های متفاوتی در کودکان وجود دارد ، سازی هم که برای کودک مناسب است شاید متفاوت باشد.

زیر 6 سال

در سنین زیر 6 سال با توجه به محدودیت های موجود و از سویی لزوم ایجاد انگیزه در کودکان لازم است که دوره های ارف گذرانده شود.

دوره های ارف شامل برنامه های مشخص آموزشی برای ایجاد انگیزه در کودک ، آشنایی با موسیقی ، آموزش اولیه اصول موسیقی در غالب بازی و همچنین آموزش سازهایی ابتدایی چون بلز و فلوت ریکوردر است.

آموزشگاه موسیقی

در این دوره ها که صرفا برای کودکان در این رده سنی طراحی شده است همه اصول و ضوابط کار گنجانده شده تا بیشترین میزان علاقه کودکان در نظر گرفته شود به همین خاطر است که بیشتر آموزش ها در این بخش همراه با بازی ارائه می گردد.

در خلال دوره ، اساتید موسیقی کودک هنرجویان را با سازهای مختلف نیز آشنا می کنند و برای انتخاب ساز اصلی راهنمایی های لازم داده می شود.

سنین میانی

در سنین حدود 6 تا 7 سال باید در انتخاب بسیار دقت داشت . این رده سنی به گونه ای رده مرزی است یعنی اینکه کودکان می توانند دوره های موسیقی کودک را کامل کنند و از سویی نیز کودکانی که شرایط لازم را داشته باشند می توانند با صلاح دید استاد ساز های تخصصی تر را آغاز نمایند.

بسیار مهم است که در انتخاب ساز در این دوره اصلا عجله نکنید و حتما به راهنمایی های استاد و مشاور در آموزشگاه موسیقی توجه لازم را داشته باشید.

سنین بالای 7 سال

در این سنین کودکان می توانند با صلاح دید اساتید موسیقی وارد بخش های تخصصی و انتخاب سازهای اصلی شوند.

در انتخاب باید به موارد مهمی چون علاقه کودک توجه داشت که می توانید با دقت بیشتری تصمیم بگیرید.

توجه به علاقه کودک

در هر مرحله باید دقت داشته باشید که مهم ترین مورد ، در نظر گرفتن علاقه کودک است بدین معنی که اگر کودک سازی را به هر دلیل بیشتر دوست داشته باشد ، سعی کنید که همان ساز را برای او انتخاب کنید و از تحمیل نظر خود جدا بپرهیزید.

علاقه کودکان می تواند تحت تاثیر گروه همسالان یا موارد بیشمار دیگری باشد ولی هر چه باشد نباید از آن غافل شد چرا که ممکن است در صورت عدم توجه در ادامه کار ، بی میلی و سرخوردگی بوجود آید که برای آینده موسیقی کودک اصلا خوب نیست.

بهترین ساز ها برای کودکان در آموزشگاه موسیقی

با در نظر گرفتن تمامی موارد بالا بایستی در انتخابب ساز کودکان بسیار دقت نمایید.

انتخاب ساز برای کودک باید شرایطی داشته باشد :

1-سازی که کودک برای در دست گرفتن آن مشکلی نداشته باشد.

برخی ساز ها بسیار سنگین هستند و کودک برای در دست گرفتن آنها ممکن است دچار مشکل شود. بهتر است سازی انتخاب کنید که یا لازم نباشد در دستان قرار بگیرد ( مثل پیانو که به هیچ وجه فشاری ندارد و با فاصله ای از بدن نوازنده هست و برای همه سن ها نیز مناسب است) و یا زیاد سنگین نباشد مانند فلوت یا ویولن.

 

2- سازی که کودک برای نواختن آن مشکلی نداشته باشد.

برخی سازها نوازندگی بسیار سختی دارند و ممکن است برای شروع زیاد مناسب نباشند یا برخی ممکن است نفس زیادی از نوازنده در ابتدای کار بگیرد که باز هم آن را توصیه نمی کنیم.

توجه در انتخاب اساتید موسیقی کودک

انتخاب اساتید موسیقی کودک نیز بسیار حائز اهمیت است چرا که اگر ساز درست و مناسب انتخاب شود ولی توسط استاد مجرب و متخصص آموزش داده نشود اصلا اصولی نیست.

بهتر است که استادی انتخاب شود که علاوه بر تخصص در ساز مورد نظر ، در کار با کودکان نیز تجربه و مهارت داشته باشد چرا که کار با کودکان شرایط خاصی را می طلبد که گاهی اوقات ربطی به آموزش تخصصی در رشته مورد نظر هم ندارد ولی باید در کار لحاظ شود تا بیشترین میزان بازدهی را داشته باشد.

در آموزشگاه موسیقی منظومه اساتید مجرب و متخصص در حوزه موسیقی کودک در همه ساز های آموزشی فعالیت دارند تا آموزشی اصولی همراه با نشاط و انگیزه را در کودکان شاهد باشیم.

 

 

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *