برترین روش آموزشی در آموزشگاه موسیقی ( گیتار )

دانلود فیلم آموزش موسیقی گیتار

آموزش گیتار در آموزشگاه موسیقی و سایر مراکز آموزشی شامل سبک ها و دوره های بسیار متنوع و متعددی است که اساتید مختلف در رده های مختلف آموزشی طراحی کرده اند و برای آموزش گیتار از آن استفاده می کنند.

شاید خیلی دور از واقعیت نباشد اگر بگوییم که به تعداد مدرسین گیتار ، روش آموزش وجود دارد.

برای آموزش این ساز به حدی روش تدریس وجود دارد که گاهی هنرجویانی که چند بار کلاس محل آموزش را تغییر می دهند دچار سردرگمی می شوند و به نظر حق هم داشته باشند.

آموزشگاه موسیقی منظومه

بسیاری از این روش های آموزشی خوب و مناسب و بسیاری دیگر ناکارآمد و از دور خارج شده می باشند ولی متاسفانه در برخی موارد شاهد ارائه آن از سوی برخی اساتید هستیم.

باید خاطر نشان کنیم که در مراکز آموزشی معتبر روش های منسوخ به هیچ وجه استفاده نمی شود و در عوض از روش صحیح آموزشی و نیز از متد های مشخص برای تدریس استفاده می گردد.

این مساله باعث می گردد تا اگر هنرجویی به هر علت کلاس خود را عوض کرد مجبور نباشد تا از ابتدا با استاد دیگری آغاز نماید و به تعبیری دیگر روش های صحیح آموزشی هم مشخص و هم قابل ارزیابی دقیق هستند.

معمولا برای آموزش گیتار از چند روش مشخص استفاده می شود که همگی در چند طبقه جای می گیرند.

روش های آموزش گیتار در آموزشگاه موسیقی

1-روش تدریس بر اساس طرح های از قبل تعیین شده

2-روش تدریس بر اساس هر هنرجو

3-روش تلفیقی

روش تدریس بر اساس طرح های از قبل تعیین شده

در این روش تدریس ، اساتید به آموزش بر اساس طرح های مشخصی می پردازند که برای همه یکسان است و انعطاف زیادی ندارد. بر اساس این روش ها همه هنرجو ها به یک میزان پیشرفت دارند و همه دروس برنامه ریزی شده را باید یک به یک یاد بگیرند.

این روش به علت اینکه روی هنرجویان مختلف آزمایش شده و بر اساس استعداد های مختلف طراحی شده ، شاید آموزش گیتار را برای همه راحت تر ارائه دهد ولی مشکل از آنجایی شروع می شود که برای هنرجویان با استعداد تر خسته کننده و بی انگیزه می شود.

در حقیقت این روش ها برای هنرجویان متوسط و زیر متوسط خوب است و برای هنرجویان بالاتر خیر.

مشکل دیگر این روش عدم انعطاف پذیری آن است که شاید برای هنرجویان اندکی خشک بنماید چرا که علایق و سلایق افراد با یکدیگر بسیار متفاوت است و در این روش همه را با یک نوع علاقه در نظر می گیرند.

روش تدریس بر اساس هر هنرجو

در این روش اساتید روش خاصی را برای همه پیش نمی گیرند و به نسبت هر هنرجو تدریس می کنند.

این روش که معمولا در بین اساتید گیتار شایع تر است به این صورت است که استاد اصول اولیه موسیقی و نوازندگی را آموزش می دهد و سپس بر اساس علاقه ، سن و یا دیگر مواردی که خود استاد تشخیص می دهد ، آموزش را پیش می برد.

آموزشگاه موسیقی

به این صورت که در موارد و موضوعات آموزشی فقط خود هنرجو ملاک است. این روش در بین هنرجویان بسیار محبوب است و چون استعداد و علاقه را در نظر می گیرد ، هنرجویان بیشتر علاقه نشان می دهند و از سویی بر اساس استعداد خودشان هم پیش می روند و لازم نیست تا مطالب تکراری یا خسته کننده را بیاموزند.

اما این روش پس از چندی به مشکل می خورد چرا که بر اساس روند مشخص آموزشی نیست و از برنامه ریزی خاصی پیروی نمی کند. به همین دلیل است که در اوایل کار بسیار جذاب است ولی به مرور بی برنامه می شود و پس از مدتی فقط به تعویض آهنگ یا قطعه منتهی می شود.

در این روش به علت اینکه موارد ضروری آموزشی که شاید گاها برای هنرجو جذاب نیست ، بی اهمیت و گاهی حذف می گردد در ادامه کار غیر اصولی می گردد.

روش تلفیقی

این روش که توسط اساتید آموزشگاه موسیقی منظومه بکار برده می شود تلفیقی از دو روش قبلی است به گونه ای که برنامه و روند آموزشی مشخص است و هنرجو بایستی موارد ضروری موسیقی را طبق برنامه بیاموزد ولی با این تفاوت که اساتید تمرین ها را بر اساس علایق و سلایق هنرجو تغییر می دهند.

آموزش موسیقی

این روش تمامی مزایای روش هنرجو محور را دارد و بسیاری موارد آموزشی قابل تغییر یا جابجایی است به نحوی که هنرجو مجبور نباشد تا مطالبی را که دوست ندارد تمرین و تکرار کند ولی در جاهایی که موردی برای آموزش ضروری باشد ، استاد از جایگزین های مورد علاقه فرد استفاده می کند.

این روش به گونه ای طراحی شده که علاوه بر انعطاف پذیری روی یک نظم مشخص پیش می رود و در پایان دوره فرد همه موارد و موضوعات اساسی را آموخته است با این تفاوت که نوع تمرین یا گاها ترتیب آنها بر اساس سن ، علاقه و … می تواند تغییر کند و جذابتر گردد.

در آموزشگاه موسیقی منظومه برای سنین مختلف برنامه های مشخصی نیز وجود دارد.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *