کلاس های ویژه در آموزشگاه موسیقی منظومه / درمان آلزایمر با موسیقی

موسیقی درمانی در آموزشگاه موسیقی

در آموزشگاه موسیقی منظومه کلاس های ویژه ای برگزار می گردد که با اهداف خاصی برنامه ریزی شده است.در این میان کلاس های مختلف موسیقی درمانی نیز وجود دارد که در آن به درمان استرس ، اضطراب ، افسردگی لکنت زبان و سایر اختلالات پرداخته می شود. یکی از بخش های موسیقی درمانی مربوط به پیشگیری و درمان اختلال شایع آلزایمر است.

موسیقی درمانی در آموزشگاه موسیقی

بیماری آلزایمر یا به تعبیری دیگر ، زوال عقل درمان مشخص نداشته و پیشرفت کننده است که می‌تواند احساس بسیار بدی برای فرد  و اطرافیان ایجاد کند. در حالت های بدترش فرد از برقراری ارتباط دوری کرده و حرف زدن با دیگران را قطع میکند .هم اکنون درمان‌های زیادی برای بیماری آلزایمر بوجود آمده است. تغییر رویه زندگی و داروهای مختلف و درمان های روانشناس می‌تواند کمک کننده باشد.

موسیقی درمانی

در دنیای پر استرس امروزی نیاز به کارهای آرامش بخش بسیار حس می گردد.

هر کس میتواند به منظور پالایش روح وتنش زدایی روزانه به موسیقی بپردازد و در عین حال از باقی فواید آن نیز بهره ببرد.
از این رو گاهی پرداختن به موسیقی به عنوان یک فعالیت درمانی مورد استفاده قرار میگیرد ، که متخصصان خود را میطلبد که بتوانند نیازهای روحی ، جسمی ، شناختی و اجتماعی بیماران خود راتشخیص داده و بر آورده کنند.
پس از موسیقی درمانی تغییرات مثبتی در بخش های خاصی از انتقال دهنده های عصبی رخ میدهد .

یادگیری موسیقی
امروزه موسیقی درمانی برای مشکلاتی از جمله اوتیسم ، زوال عقل ، خوانش پرشی ، درد های مزمن عدم هماهنگی عصب و عضله ، مشکلات عاطفی ، افسردگی و آلزایمر مورد استفاده قرار میگیرد.
همچنین باعث بهبود خلق و خو وافزایش تمرکز میگردد.

بیماری آلزایمر چگونه درمان می‌شود؟

این بیماری که به مرور در فرد پیش می آید و عوارض بسیار بدی روی فرد را نشان می دهد گاها با تمرین های ساده ای قابل درمان است مخصوصا اگر در طول زندگی به صورت عادت در آمده باشند .

یکی از این موارد موسیقی است.

در این مقاله هدف ما پرداختن به سبک زندگی و تاثیر فعالیت های هنری برای زندگی بهتر و بهبود عملکرد مغز است.
اسکن هایی که بر روی مغز افراد با شغل های مختلف انجام شد نشان داده اند که مغز نوازندگان با مغز دیگر افراد متفاوت است مغز آنها دارای تقارن بیشتری است.
بخشهایی از مغز که مسئول کنترل حرکات ، پردازش شنیداری و هماهنگی فضایی هستند در این افراد بزرگتر میباشند .به علاوه نوازندگان دارای جسم پنبه ای بزرگتری هستند این جسم مجموعه ای از رشته های عصبی است که برقراری ارتباط دو نیمکره را امکان پذیر می سازد.

موسیقی موتسارت
موسیقی به بهبود مواد شیمیایی مغز کمک میکند.
یکی از روش هایی که باعث میشود موسیقی عملکرد مغز را بهتر کند ، از طریق تولید بیشتر مواد خاص شیمیایی درون مغز فرد می باشد. گوش دادن به موسیقی سبب زیاد شدن انتقال دهنده عصبی خاصی بنام دوپامین در مغز میگردد. دوپامین ماده انگیزش است و قسمت اصلی سیستم پاداش در مغز می باشد.
نواختن موسیقی یا گوش کردن موسیقی زنده ، هورمون خاص اکسی توسین را در مغز ایجاد می نماید. اکسی توسین ماده اعتماد به نفس در فرد است. زیرا به فرد قدرت ارتباط برقرار کردن را میدهد.بررسی ها مشخص کرده که تاثیر هورمون اکسی توسین در موزیسین ها باعث میشود این افراد سخاوتمند تر و قابل اعتمادتر باشند.

 

کلاس های ویژه در آموزشگاه موسیقی منظومه برای درمان و پیشگیری

یکی از بهترین و موفق ترین روش های کاربرد درمانی موسیقی تاثیر آن بر روی بیماری خاص آلزایمر بوده است.
زمانی که فرد مبتلا ، به موسیقی آشنا گوش میدهد ، بخشی در مغزش فعال میشود و شروع به همراهی کردن با آن میکند. محققان در یافته اند موسیقی بیش از هرچیز دیگر در مغز ماندگاری دارد.
به همین جهت در آموزشگاه موسیقی منظومه علاوه بر آموزش نوازندگی تنبک بخشی از کلاس بعد از فراگیری مقدمات نوازندگی به ضربی خوانی و تصنیف خوانی اختصاص داده شده است.این کلاس تحت نظر استاد فائق نوری برگزار می گردد.

آموزشگاه موسیقی

در موسیقی ایرانی تصنیف جایگاه ویژه ای در ذهن مردم دارد و بعضی از تصانیف تا سالها در ذهن و خاطره مردم باقی میماند بطوری که برخی از تصانیف قدیمی به صورت ادبیات شفاهی بین مردم کوچه و بازار در نسلهای مختلف سینه به سینه منتقل شده و بعد از گذشت چند نسل دیگر نام شاعر یا نغمه پرداز آن بیاد کسی نمی آید و خود تصنیف به جهت آهنگین و شیوایی در ذهن ها مانده است. این مورد در کلاس های آموزش آواز در آموزشگاه منظومه نیز لحاظ می گردد.
تصنیف هایی ماندگاری چون :

اله ناز
ای ایران
نرگس مستی
مرغ سحر
ایران ای سرای امید و غیره

در کلاس هایی که به این منظور در آموزشگاه موسیقی منظومه برگزار می گردد موضوعاتی همچون استرس و فشارهای روانی، نحوه عملکرد اعصاب هنگام بروز استرس ، رهایی از افکار مختلف و استرس زا و …نیز مورد بحث قرار می گیرد.

مقاله : به کوشش استاد فائق نوری استاد کلاس های تنبک ، کمانچه و دف آموزشگاه موسیقی منظومه

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *