برترین روش آموزش موسیقی کودک در آموزشگاه موسیقی

موسیقی کودک

در پی اثبات نقش مثبت موسیقی در رشد ذهنی کودک و فواید بیشمار آن در روند رشد کودکان، بسیاری از والدین به دنبال آموزش صحیح موسیقی به فرزندانشان بر آمده اند و در این میان یکی از زیر شاخه های مهم در آموزشگاه موسیقی شکل گرفته است که به آموزش تخصصی موسیقی کودک در آموزشگاه ها اختصاص دارد.

و اما موسیقی برای کودکان چگونه باید آغاز گردد و به چه مواردی باید در این زمینه دقت داشت ؟ مهم ترین مواردی که قبل از آموزش باید بدانید شامل موارد زیر می گردد که در این پست قصد داریم اندکی تخصصی تر به این موضوع بپردازیم .

ارف چیست ؟ ↓

فواید موسیقی برای کودکان ↓

موسیقی کودک چیست ؟ ↓

بهترین سن برای شروع موسیقی ↓

انتخاب ساز برای کودکان ↓

بهترین روش آموزش برای کودکان ↓

اجرای صحنه ای و کنسرت های پایان دوره ↓

دانلود PDF کار با کودک ↓

دانلود موسیقی کودکانه ↓

موسیقی کودک چیست ؟

موسیقی کودک مجموعه ای از برنامه های آموزشی برای کودکان است که در این برنامه آموزشی کودکان موسیقی هم بهتر درک خواهند کرد و هم اهمیت یادگیری آن ار خواهند یافت آموزش موسیقی کودک شامل بخش های مختلفی می شود که کودک را با دنیای موسیقی آشنا و علاقمند می کند در این دوره کودکان با موارد بسیار مهمی آشنا می شوند از جمله این موارد :

  • صدا و مفاهیم مرتبط با آن
  • یادگیری اصول موسیقی در غالب بازی
  • آشنایی با طریقه تولید و ایجاد صدا های مختلف
  • شناخت تفاوت های صدا در غالب نت ها
  • آواز های گروهی در کنار همراهی پیانو
  • طریقه نوازندگی روی ساز بلز
  • آشنایی و نوازندگی با ساز فلوت
  • طریقه هماهنگی و نوازندگی در گروه
  • اجرا و کنسرت های آموزشی

( عکس از کنسرت هنرجویان آموزشگاه موسیقی منظومه )

آموزش موسیقی کودک در یوسف آباد

ارف چیست ؟

به مجموعه موارد بالا در کلاس موسیقی کودک ارف گفته می شود در حقیقت ارف روش آموزشی ابداعی توسط یک موسیقی دان آلمانی به نام کارل ارف می باشد که در آن رب جنبه های مختلف در موسیقی کودک تاکید می گردد در این روش آموزشی کودکان با مفاهیم مختلف موسیقی و با جنبه های مختلف ریتم ، صدا و حتی آواز در غالب آواز های و سرود های گروهی آشنا می شوند.

ارف هم علاقمندی به موسیقی و ایجاد انگیزه در کودکان ، هم آموزش و هم اجرا را همزمان در این دوره پیش می برد.

بلز چیست ؟

بلز سازی ابتدایی است که به نوعی کپی برداری و ساده شده ساز زایلافون است در این ساز که برای کودکان در دوره موسیقی کودک طراحی شده است تعدای تیغه فلزی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند که هر یک نماینده نت خاصی است . هم شکل ساز و هم طریقه نوازندگی ساز که با ضربه زدن تولید صدا می کند برای این سنین جذاب تر است از سویی نت ها را روی تیغه های مختلف ساز هم با حروف انگلیسی و هم با رنگ مختلف داریم که این خود نیز به درک بهتر نت ها و تفاوت های آن ها کمک بیشتری می کند.

فواید موسیقی برای کودکان

در مورد فواید موسیقی کودک قبلا نیز صحبت کردیم ، تقریبا هیچ جنبه ای در کودک وجود ندارد که با موسیقی تقویت نگردد موارد زیر تنها بخشی از موارد بیشمار تاثیرات موسیقی است :

  • بهبود روابط اجتماعی
  • تاثیر مستقیم در عملکرد ذهنی
  • تاثیر مثبت در جنبه های دیگر ائم از دروس و ..
  • افزایش اعتماد به نفس
  • تاثیر مثبت در نگرش و روحیه کودک

بهترین سن برای شروع موسیقی کودک

طبق تحقیقات مختلف به عمل آمده در حوزه موسیقی کودک ، آموزش موسیقی برای سنین 3 تا هفت سال برنامه ریزی گردیده است و در واقع آموزش ها برای این سنین در کلاس ارف با برنامه خاصی پیش می رود .

اساتید موسیقی کودک ،معمولا برای شروع سن سه سالگی را پیشنهاد می کنند که البته می تواند بنا به استعداد ها و تفاوت ها در کودکان زود تر یا دیرتر نیز باشد.

با مشورت مشاورین در آموزشگاه موسیقی می توانید بهترین زمان را برای شروع آموزش موسیقی به فرزندتان بیابید.

در کل از زمانی که کودک بتواند با همسالان خود ارتباط برقرار کنند حتما خواهند توانست که موسیقی را شروع نمایند.

برای سنین کمتر آموزش دشوارتر خواهد شد ضمن اینکه شاید بازده خوبی هم نداشته باشد.

ارتباط گیری کودک با همسالان و با استاد موسیقی او را قادر خواهد کرد که بتواند بازی های ریتمیک موسیقی را اجرا کند و از این طریق می توان او را با ریتم در موسیقی آشنا کرد که یکی از مهم ترین جنبه های موسیقی می باشد.

برای سنین بالای هفت سال موسیقی ارف دیگر لازم نیست و کودکان وارد کلاس های تخصصی و ساز تخصصی میشوند البته فقط و فقط در کلاس های مخصوص کودکان ولی در سازهای تخصصی .

انتخاب ساز برای کودکان

اگر کودک دوره موسیقی کودک را بگذراند و یا به هر دلیل از سن هفت سال عبور نماید گفتیم که می تواند وارد کلاس های تخصصی گردد اما اینکه چه سازی را کودکان انتخاب کنند یا بهترین ساز چیست مساله ای است که دغدغه بسیاری از والدین است.

در پایان دوره موسیقی کودک ما کلاس های آشنایی با ساز های موسیقی را داریم و در همان بخش توصیه هایی برای انتخاب ساز مناسب تر برای کودک می شود که بسار مهم است تا در این بین علاقه کودک در نظر گرفته شود اما اگر این دوره را کودک شما نگزرانده می توانید در کلاس هایی آشنای و انتخاب ساز که در آموزشگاه موسیقی منظومه به طور رایگان برگزار می شود شرکت نمایید و از راهنمایی مشاورین آموزشگاه بهره ببرید.

بهترین روش آموزش موسیقی کودک

روش آموزش موسیقی کودک معمولا به همان شکل ارف پیش می رود با اندک تفاوتی در اجرا یا تغییر به دلایل مختلف از جمله سن کودکان ولی تفاوت بیشتر آن در ارائه آموزش ها است که می تواند به دو شکل گروهی یا انفرادی پیش رود.

  • کلاس های گروهی

روش معمول آموزش در موسیقی کودک روش گروهی است که اصولا برنامه های آموزشی موسیقی کودک بر همین پایه شکل گرفته است اکثر آموزش ها نیز در کلاس در غالب بازی های گروهی یا آواز های گروهی یا به طرق مختلف در گروه اراده می گردد. آموزش های نوازندگی رویساز نیز در گروه بهتر آموزش داده می شود چرا که کودکان در جمع همسالان بهتر می آموزند.

  • کلاس های انفرادی

در برخی موارد البته آموزش های فردی نیز اراده می گردد که می تواند برای برخی کودکان مفید باشد در مواردی که سن کودک از گروه بیشتریا کمتر باشد یا روحیات خاصی را در کودک مشاده کنیم.

همه روش های آموزشی در آموزشگاه موسیقی باید مواردی را شامل شود:

1.ایجاد علاقه و انگیزه

در این مرحله مدرس متخصص با بازی های اولیه که درون مایه موسیقایی دارد و با جایزه ها و محرک های کوچک به ایجاد علاقه مندی می پردازد.

( عکس از کنسرت هنرجویان آموزشگاه موسیقی منظومه )

2.آموزش موسیقی به صورت ساده شده

در این مرحله و پس از ایجاد انگیزه اساتید موسیقی کودک به آموزش موسیقی به شکل ساده روی سازی ساده(مانند بلز) می پردازند تا شکلی از موسیقی اولیه را در ذهن کودکان ایجاد کنند.

3.آموزش اصولی تر موسیقی و انتخاب ساز

در مرحله آخر اساتید کودکان را با موسیقی درست و برخی سبک ها رایج آشنا می کنند تا درک کاملا درستی از موسیقی بیابند و در نهایت به معرفی سازهای مناسب سن کودک می پردازند تا کودکان پس از این مرحله بتوانند ساز مناسب و مورد علاقه خود را انتخاب نمایند.

در این میان سوال بسیاری از والدین این است که کودک را باید چگونه آموزش داد

در جواب این سوال باید به مواردی توجه داشت که آموزش را تحت تاثیر قرار می دهد.

کنسرت دیماه 1402 هنرجویان آموزشگاه موسیقی منظومه

در زیر به اختصار این موارد را بررسی خواهیم نمود.

الف.هدف آموزش

ب.سن کودک

ج.مهارت های ارتباطی

د.میزان علاقه

ر.بهترین روش ها

هدف آموزش

بسته به اینکه هدف ما به عنوان والدین کودک از آموزش موسیقی چه باشد، ارائه نیز می تواند تغییر کند.

مثلا اگر به دنبال این هستید که کودکتان با ریتم در موسیقی آشنا شود و یا علاقه به موسیقی را در او تقویت نمایید باید به دنبال روش های آموزش راه های انگیزشی باشید تا فرزندتان در جمع همسالان بتواند به این موضوع دست یابد.

یا اگر برای آموزش او قصد دارید برنامه ای طولانی مدت طرح ریزی نماید قطعا باید با مشورت مشاورین در آموزشگاه موسیقی استاد و روشی مناسب را برگزینید که کودک در ادامه راه دچار سرخوردگی نشود.

در کل در موسیقی کودک بهتر است تا تمرکزتان روی علاقه مندی و ایجاد انگیزه در کودک باشد تا آموزش صرف .

زیرا اگر انگیزش او را برانگیزید ادامه کار بسیار راحت تر خواهد بود ولی اگر در مرحله نخست کودک به موسیقی بی میل شود و سردی در او به وجود آید دیگر به هیچ وجه نمی توان این حس او را از بین برد.

مهارت های ارتباطی

در کل باید گفت که کودکانی که ارتباط بهتری با اطرافیان و جهان پیرامون خود دارند برای آموزش موسیقی مستعد تر هستند و این به خاطر آن است که برای آموزش این مهارت ها بسیار موثر است و اگر این مورد در کودک ضعیف باشد باید به تقویت آن پرداخت که آموزش موسیقی خود نیز به بهبود این مورد بسیار کمک می کند.

یادگیری موسیقی استعداد می خواهد

بهتر است اگر کودک در این مورد مشکل دارد برای شروع با او همراه باشید تا اندکی پیش رود و سپس خواهید دید که خود ادامه راه را به راحتی طی می کند.

میزان علاقه

این موردی است که گاهی حتی در کودکان با سن بسیار پایین مشاهده می کنیم و شاید در برخی کودکان کمتر باشد ولی هر چقدر که کودک به موسیقی و کارها و بازی های ریتمیک بیشتر علاقه نشان دهد حتما برای آموزش نیز استعداد بیشتری خواهد داشت.

بهترین روش

و اما در نهایت بهترین روش آموزش موسیقی کودک با توجه به همه موارد بالا و برای کودک شما به تنهایی تعریف می شود.

در برخی موارد خاص روش تک نفری آموزش و در دیگر موارد آموزش گروهی توصیه می گردد.

در برخی موارد روش های که همراه با بازی باشد و در برخی موارد روشی که اصولی تر است انتخاب میگردد و اینها همه باید با مشوت مشاورین آموزشگاه موسیقی باشد تا بتوان از مزایا و معایب هر یک آگاه شد.

برترین کلاس آموزش موسیقی کودک غرب تهران

5/5

۱۹ پاسخ

  1. با سلام خدمت مدیریت آموزشگاه، من بچه ۳ سال و نیم دارم می خوام بیارمش کلاس ارف، به نظر شما الان آماده یادگیرى هست ؟ بهم گفتن که بهتره کلاس گروهى ثبت نام کنم نظر شما چیه؟

    1. سلام و درود
      کلاس موسیقی کودک از سن ۳ سالگی شروع میشه و بچه ها می تونن در این کلاس ها شرکت کنن.
      برای این سنین کلاس های گروهی البته مناسبه همونطور که شنیدید البته کلاس های گروهی منظور کلاس هایی با ۳ تا نهایتا ۵ نفر هست اون هم به خاطر اینکه در این سنین بچه ها در جمع همسالان بهتر می آموزند.

  2. با سلام به نظر شما براى بچه اى که تا حالا کلاس موسیقى نرفته، کلاس گروهى بهتره یا کلاس خصوصى، ممنون

    1. سلام و درود
      انتخاب کلاس های گروهی یا تک نفره بسته به سن کودک و خصوصیات یادگیری فردی داره.
      برای سنین پایین تر معمولا کلاس های گروهی بازده بهتری داره ولی کلاس های تک نفره هم در مواردی بهتر هست در هر صورت بهتره قبل از ورود به کلاس با یک تست اولیه از مشاور آموزشگاه راهنمایی بگیرید.

    1. برای کودکان دوره های موسیقی کودک بنام ارف هست در این دوره ها کودکان هم با ساز بلز و نوازندگی آن و هم با فلوت آشنا خواهند شد و هر دو این ساز ها در دوره ارف با بچه ها کار میشه هر کدوم هم جنبه ها و مواردی از موسیقی رو در بر داره که برای آموزش موسیقی کودک لازم و ضروریه.

  3. سلام . من کودکی دارم که حدودای ۵ سالشه بسیار به موسیقی علاقه نشون میده خواستم ببینم میتونم کلاس پیانو براش شروع کنم
    با تشکر

    1. با سلام
      برای کودکان در این سنین به هیچ وجه مستقیما آموزش ساز های تخصصی رو توصیه نمی کنیم. کودکان بایستی وارد دوره های موسیقی کودک بشن و بعد با طی دوره های پیش نیاز می تونن وارد کلاس های تخصصی بشن.
      تجربه ثابت کرده که کودکان زیر هفت سال در کلاس سازهای تخصصی بسیار به مشکل خواهند خورد و حتی گاهی دچار زدگی و دلسردی نسبت به مویسقی می شوند.

    1. درود فراوان
      دوره های موسیقی کودک در واقع پکیجی است که شامل آموزش های مختلف موسیقی ، جنبه های انگیزشی برای کودک و همچنین آموزش سازهایی چون بلز و فلوت است همچنین در این دوره ها آشنایی اجمالی با سازهای دیگر خواهیم داشت.

    1. سلام
      دوره های ویژه ای برای این رده سنی در نظر گرفته شده است که شامل دوره های بسیار مفیدی برای کودکان است بخش مهمی از این کلاس ها آموزش های ویژه ای برای مادران است.

    1. سلام و درود
      دوره های موسیقی کودک تماما در کنار ساز پیانو پیش میره و در جذابیت کلاس و درک بهتر صدا ها بسیار موثره در کلاس استاد ، نوازندگی کودکان روی بلز یا فلوت را با پیانو همراهی می کنه همچنین سرود ها گروهی بچه ها در کنار پیانو هست

  4. با سلام خدمت شما، آموزش موسیقى براى بچه ها از چه سنى براى یادگیرى بهتره و حتما باید از ارف شروع بشه؟ لطفا راهنمایی کنید

    1. سلام
      برای بچه ها از سن سه سالگی برای شروع آموزش موسیقی مناسب هست اما این سن هم بسته به استعداد و توانایی بچه ها می تونه کمتر یا بیشتر باشه که می تونید با جلسه مشاوره بهتر بدونید.
      و اینکه الزاما شروع آموزش موسیقی با ارف نیست و بسته به سن بچه ها می تونه تغییر بکنه.

  5. سلام.من دختر ۸ساله دارم وبه تازگی به پیانو علاقه مند شده.ازطرفی خودم هم استعداد موسیقی خوبی داشتم بنظرتون ازکجا جهت آموزش پیگیری کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *