آیا یادگیری موسیقی استعداد می خواهد؟

یادگیری موسیقی استعداد می خواهد

آیا یادگیری موسیقی استعداد می خواهد؟

تقریبا این سوال همه کسانی است که می خواهند تازه به یادگیری موسیقی و سازی خاص بپردازند و همه کسانی که به آموزشگاه موسیقی مراجعه می کنند به نحوی آن را مطرح می کنند.

یادگیری موسیقی آموزشگاه موسیقی

تمام این سوالات و سوال های مشابه دیگر به علت عدم آگاهی کافی در مورد موسیقی و عدم آموزش صحیح است.

در یادگیری درست موسیقی عوامل زیادی تاثیر گذار است و فقط با بررسی یک عامل نمی توان درک درستی از آموزش صحیح و اصولی داشت به همین علت چند موضوع را که در این یادگیری موثر است در زیر مرور می کنیم.

عوامل تاثیر گذار در یادگیری موسیقی

استعداد

باید بگوییم که قطعا در مورد همه موضوعات استعداد می تواند تاثیر گذار باشد

اما موردی که باید توجه کرد این است که مقوله موسیقی با همه زمینه های دیگر متفاوت است.

استعداد تاثیر دارد ولی همه چیز نیست.

احساس

اینجا احساس همه کاره است هر چند که استعداد خاصی هم وجود نداشته باشد اگر علاقه باشد همه چیز را تحت تاثیر می گذارد.

موسیقی عشق می خواهد که اگر عشق به آن را داشته باشید تحت هر شرایطی حتی در صورت بروز مشکلات خاص هم قادر خواهید بود آنرا فرا بگیرید.

یادگیری موسیقی

موسیقی تمام حس و افکار را در بر می گیرد و اگر لازم باشد همه چیز را بکار می گیرد تا شما به برترین نوازنده ها تبدیل گردید و برعکس اگر استعداد خاصی هم وجود داشته باشد ولی علاقه و حسی نباشد ، هیچوقت نمی توانید موسیقی را خوب فرا بگیرید.

تمرین

یکی دیگر از مواردی که در یادگیری موسیقی بسیار موثر است تمرین است به گونه ای که همه اساتید موسیقی متفق القول بر این باورند که تمرین می تواند همه ضعف های دیگر را بپوشاند.

هر چند که در این میان عوامل دیگری هم دخیل هستند از قبیل ساز مورد آموزش یا مباحث مورد علاقه هنرجو ولی باید بگوییم که تمرین کافی به تنهایی می تواند تبحر و پیشرفت شما را تضمین نماید.

با مروری بر تاریخچه موسیقی و با بررسی در احوالات نوازندگان بزرگ می بینیم که عامل تمرین بسیار مهم است.

استاد

خیلی بیراه نگفته ایم اگر بگوییم که استاد می تواند شما را به موسیقی علاقه مند یا از آن زده نماید.

اساتید موسیقی باید همه چیز را از ظاهر تا رفتار رعایت نمایند.

خیلی وقت ها استاد ریز بین می تواند با آهنگ هایی که انتخاب می کند و یا نحوه آموزش مسیر نوازندگی شما را به سمتی خوب بکشاند تا هم خود از موسیقی لذت ببرید وهم بتوانید اطرافیان خود را سر ذوق بیاورید.

یادگیری موسیقی استعداد می خواهد

استادی که بتواند حس را در شما برانگیزاند یعنی می تواند به خوبی موسیقی را به شما آموزش دهد چرا که یادگیری موسیقی فقط تکرار نت های بی معنی نیست و اگر استادی در شما حس را درست تربیت کند رسالت موسیقی را انجام داده است ، چرا که نوازنده به هنگام نوازندگی تمامی حس خود را به شنونده انتقال می دهد خوبی یا بدی، ناراحتی یا خوشحالی، درستی یا نادرستی و … و این است تفاوت آموزش موسیقی با مقوله های دیگر و اینجاست که می گوییم موسیقی همه چیزش از اولی ترین نکات تا معنوی ترین حالات زیباست.

پشتکار

یادگیری موسیقی هر چند که همه عوامل دیگر رعایت شود اما پروسه ای زمان بر است و کسانی که در ادامه راه از تمرین باز بمانند قطعا نمی توانند آنرا خوب و کامل فرا بگیرند و برای ادامه یادگیری باید پشتکار داشت و صرف اینکه چند آهنگ یا قطعه خاص را بنوازیم صد در صد نوازنده نخواهیم شد.

 

 

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *