آموزشگاه موسیقی و مشکلات آموزش ویولن4

یادگیری موسیقی

آموزشگاه موسیقی و مشکلات آموزش ویولن4

با سلام در جلسات گذشته در مورد مسائلی که در مورد آموزش ویولن در آموزشگاه موسیقی یا در مورد هنرجویان پیش می آید صحبت کردیم و با مسائل و مشکلات متعدد آن آشنا شدیم.

در این جلسه قصد داریم تا در مورد سبک آموزش این ساز صحبت کنیم که گاهی برای هنرآموزانی که در ابتدای راه هستند به معظلی بدل می شود و باعث سردرگمی های زیادی می گردد.

سبک ها در آموزشگاه موسیقی

در آموزش ویولن معمولا در آموزشگاه موسیقی یا مراکزی که به آموزش این ساز می پردازند د وسبک پیش روی هنرجویان قرار دارد یکی سبک کلاسیک و دیگری ایرانی.

البته روش هایی که برای آموزش این ساز وجود دارد بسیار زیاد است و می توان گفت به تعداد اساتیدی که در این رشته وجود دارد، سبک تدریس هست.

آموزشگاه موسیقی

سبک ایرانی

در سبک ایرانی که معمولا اساتید سازهای ایرانی آنرا تدریس می کنند روی این ساز اقدام به آموزش سبک ایرانی می نمایند و به نوعی می توان گفت که سبک آموزشی کمانچه را روی این ساز پیاده می نمایند البته تفاوت هایی هم وجود دارد اما در کل سبک و سیاق آموزش همان است.

در این سبک هنرجو به یادگیری اصول موسیقی ایرانی می پردازد و در ادامه به آموزش هایی که موسیقی ایرانی دارد روی ویولن به تسلط می رسد.

در این سبک هنرجو مسلط می شود که تمامی نیم پرده ها و ربع پرده ها را که مختص موسیقی ایرانی است، روی ساز پیاده نماید.

آموزش این سبک هرچند در برخی جاها معمول شده اما خالی از اشکال نیست و در ادامه هنرجو با موارد بسیاری برخورد می کند که شاید زدگی از ساز و موسیقی نیز بخشی از آن باشد.

سبک کلاسیک

در سبک کلاسیک که سبک اصلی این ساز است اساتید سازهای کلاسیک به آموزش موسیقی کلاسیک از پایه می پردازند.

به نوعی می توان گفت که آموزش سبک کلاسیک اصولی تر است چرا که اصلا خاستگاه این ساز موسیقی کلاسیک است و روش های آموزشی مناسب برای این ساز طراحی گردیده که با موارد اصلی آن سازگار است.

یادگیری موسیقی

در سبک آموزش کلاسیک که اساتید از پایه به آموزش نت ها ، تئوری موسیقی ، مبانی موسیقی و .. می پردازند، آموزش ساز ویولن همراه با این موارد پیش می رود و رفتهخ رفته هنرجو بر ساز تسلط می یابد و همزمان زبان موسیقی را هم فرا می گیرد.

باید خاطر نشان کنیم که بر خلاف تصور غلطی که وجود دارد در آموزش سبک کلاسیک هنرجویان می توانند آهنگ های پاپ یا حتی ایرانی هم بنوازند و فقط این روش یادگیری است که فرق دارد.

در آموزش ویولن در هر کدام از سبک ها که باشد باید توجه داشت که ملاک آهنگ زدن نیست و سعی کنید که تمرین خود را بالا ببرید چرا که ویولن به تمرین زیادی نیاز دارد تا بتوانید با تسلط ساز بنوازید.

تمرین های گروهی

در برخی روش های آموزشی اساتید برخی تمرین های گروهی هم برگزاتر می کنند که در آن هنرجویان چند نفری و هماهنگ با هم قطعاتی را می نوازند که این شیوه نیز در برخی موارد مناسب است و اگر گاهی اوقات و نه همیشه باشد می تواند بسیار مفید باشد. در آموزگاه موسیقی منظومه برترین آموزشگاه موسیقی یوسف آباد هنرجویان در برنامه های ویژه و در کنسرت های منظم هنرجویی برای آیجاد انگیزه بیشتر به هنرنمایی می پردازند.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *