آموزشگاه موسیقی و مشکلات آموزش ویولن2

آموزشگاه موسیقی

آموزشگاه موسیقی و مشکلات آموزش ویولن2

ویولن از زیباترین ساز هایی می باشد که در آموزشگاه موسیقی تدریس می گردد در هفته گذشته در مورد این ساز زیبا و همچنین مشکلاتی که در راه آموزش این ساز وجود دارد صحبت کردیم و گفتیم که شیوه نادرست در دست گرفتن ساز می تواند مشکلاتی را برای نوازنده بوجود آورد و همچنین در مورد اهمیت گرفتن صحیح آرشه نیز صحبت کردیم.

این جلسه قصد داریم تا به مواردی دیگر که در یادگیری این ساز امکان دارد بوجود آید بپردازیم تا شما عزیزان بیشتر با این ساز و ریزه کاری های آن آشنا گردید.

آموزشگاه موسیقی

عدم وجود فرت یا مشخص بودن جای نت ها

یکی از مهم ترین مواردی که هنرجویان به آن برمی خورند و در مقایسه با سازهای دیگر وجود دارد این است که در ساز ویولن جای نت ها مشخص نیست و گاها این برای هنرجویان به معظی بدل می شود مخصوصا هنرجویانی که تجربه کار کردن در سازهای دیگر را دارند وقتی با این مورد مواجه می گردند بسیار سردرگم می شوند و نمی دانند چه باید بکنند.

در ساز ویولن جای نت را باید به گونه ای حسی و با تمرین زیاد پیدا کرد و در این مورد باید به تربیت گوش هنرجویان پرداخت که بتوانند نت ها را با گوش دادن تشخیص دهند.

این کار به تمرین نیاز دارد و هنرجو شاید تا مدت ها نتواند دقیق جای نت را تشخیص دهد.

در این مورد اصطلاحی به نام فالش نواختن وجود دارد یعنی اینکه هنرجو به درستی و دقیق جای نت را نمی تواند بیابد.

آموزشگاه موسیقی

برای رفع این مشکل در آموزشگاه موسیقی راهکار های زیادی وجود دارد که می تواند بسیار کمک کننده باشد:

  1. مورد اول این است که گاهی اساتید موسیقی در آموزشگاه موسیقی جای چند نت اصلی را برای هنرجو علامت گذاری می کنند و هنرجو می تواند با نگاه کردن به جاهای علامت زده شده، جای اصلی نت را بیابد. هر چند که شاید این کار خیلی اصولی نباشد و اکثر اساتید آن را اشتباه می دانند ولی برای شروع و اگر عادت نشود می توان در برهه ای کوتاه از آن استفاده کرد. و بعد از اندکی تسلط علامت ها را پاک کرد تا گوش هنرجو فرصتا تربیت شدن را داشته باشد.
  2. مورد دوم تمرین با وسیله ای به نام تیونر است که می تون با روشن نمودن آن نت های صحیح را یافت که البته این کار هم بیشتر برای برخی مواقع خاص توصیه می شود مانند وقتی که ساز کوک نیست یا از صدای درست آن مطمئن نیستیم .
  3. مورد آخر و اصولی ترین کار این است که هنرجو دوره های ویژه نت خوانی و سلفژ را بگذراند. مورد اخیر بسیار برای هنرجویان ویولن توصیه می گردد و در آموزشگاه موسیقی این به این دوره ها اهمیت زیادی داده می شود که هنرجودر این دوره ها شرکت کنند تا نت خوانی صحیح را بیاموزند و صدای درست نت های مختلف را یاد بگیرند تا بتوانند نت صحیح را از نا صحیح تمییز دهند. اساتید آواز نیز به این مورد اهمیت زیادی می دهند. می توانید با مشاهده برنامه کلاس ها، کلاس های سلفژ را مشاهده نمایید.

در کنار مورد بالا که ذکر شد باید بگوییم آنچه که بیشتر از همه اهمیت دارد توجه به نکاتی است که استاد در کلاس بیان می کند و با تمرین کافی می توان به راحتی این موضوع را حل نمود.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *