سوالات متداول در آموزشگاه موسیقی 3

کلاس آموزش ساکسیفون

سوالات متداول در آموزشگاه موسیقی 3

از کجا باید ساز تهیه کنیم؟و چطور مطمئن باشیم که ساز خوب می گیریم؟

در جواب این سوال باید ابتدا بدانیم ساز ما چیست یعنی گیتار ، پیانو ، سه تار یا ..

و بعد از این مرحله باید خصوصیات آن ساز را بدانیم . به خاطر داشته باشید الزاما سازی که گران تر باشد دلیل بر خوب بودن آن ساز نیست و ما با ید سعی کنیم سازی انتخاب کنیم که صدای استانداردی داشته باشد.

در مورد این مساله بهتر است با یک استاد مشورت داشته باشید و بعد ساز تهیه کنید چون زمانی طول می کشد تا شما بتوانید خصوصیات صدایی ساز خوب را بشناسید.

سعی کنید از فروشگاه های معتبر ساز تهیه نمایید و حتما تاکید کنید که سازی با صدای استاندارد می خواهید.

خصوصیات ظاهری ساز

جدای از مسائل صدایی و تخصصی که باید با استاد یا یک آشنا به ساز مشورت شود ، از لحاظ ظاهری ساز را چک کنید.

ترک یا خوردگی نداشته باشد چون ترک در ساز عیب بزرگی محسوب می شود و باعث می شود تا صدای ساز خراب شود.

اگر ساز شما جزئ ساز های پوست دار باشد در پوست نیز مشکلی نباید باشد.

خود ساز یا دسته ساز تاب نباید داشته باشد که این نیز یکی از مواردی است که صدای ساز را خراب می کند.

اگر ساز شما دارای سیم است باید بگوییم که معمولا سیم ملاکی برای ساز خوب نیست چون معمولا سیم ها روی ساز ها سیم تست اولیه می باشند و بعد از خرید بهتر است سیم تعویض گردد ، پس خیلی مهم نیست که سیم ها کیفیت بالایی داشته باشند یا بدون نقص باشند.

ولی در هر صورت باید سیم سالم باشد تا بتوان صدای ساز را امتحان کرد.

اگر ساز شما جزئ ساز های پوستی است باید بگوییم که پوست نباید خیلی سفت یا اینکه خیلی شل باشد

چون هر دوی این موارد صدا را با مشکل مواجه میکنند.

اگر ساز شما جزئ ساز های بادی است چون معمولا این ساز ها شخصی است

و خیلی اجازه تست ندارد سعی کنید از برند هایی ساز تهیه نمایید که دارای گارانتی باشد تا اگر مشکلی بود بتوانید ساز را تعویض نمایید.

ساز پیانو

اگر سازی که می خواهید تهیه نمایید پیانو است توصیه می کنیم حتما قبل از تهیه یک سری اطلاعات در مورد این ساز کسب نمایید و بعد اقدام به تهیه نمایید.

در مورد ساز پیانو باید توصیه کنیم به علت تنوع بالای آن اول بر آورد درستی از نیاز های خود داشته باشید مانند اینکه چه مبلغی می خواهید برای خرید آن در نظر بگیرید و اینکه مکانی که برای ساز مهیا کرده اید از نظر رطوبتی و گرما یا سرما چگونه است چونکه این ساز فوق العاده حساس است.

بعد از لحاظ وسعت صدایی براورد داشته باشید اگر نمی خواهید صدای ساز مزاحم همسایه های شما شود بهتر است نوع الکتریک آن را تهیه نمایید.

از لحاظ فضایی که اشغال می کند نیز این ساز بسیار متنوع است پس بهتر است ابتدا فضای ساز را نیز در نظر داشته باشید.

مطالب از : مهدی زنگنه استاد ساز دهنی آموزشگاه موسیقی منظومه

5/5

۲ پاسخ

  1. دوست عزیز “قبل از نواختن ساز و مهارت داشتن و یا نداشتن افراد برای انتخاب و یا نواختن ساز”چیزهای پایه ای و مهمتری بنام تئوری و سلفژ و نت خوانی هستش”که اصلا کوچکترین اشاره ای به اونها نمیکنید”و بتجربه ی چندین ساله خودم میگم که در ایران”۷۰% از کسایی که پس از ورود به دنیای موسیقی”دلزده و متنفر از موزیک میشن”یاد نگرفتن همین مصیبت مبحث نت نویسی و نت خوانی و سلفژ هستش.برای مثال من خودم”۴ سال تمام بیش از ۲۰ آموزشگاه موسیقی دوره آموزشی سلفژ دیدم”و بالای ۱ میلیون تومان هزینه کتاب های آموزشی دادم”اما الان حتی شکل نت ها رو هم نمیشناسم”و میدیدم که از هر۲۰ هنرجوی موسیقی”تنها۷ یا ۸ نفر بودن که میتونستن مباحث رو یاد بگیرن”و گرنه مثل من”هر کلاس رو چند جلسه چند جلسه و نیمه کاره رها میکردن.و این یه چیز مجهوله “چون من بشخصه تمام لحظه لحظه عمرم با موسیقی میگذره”و مشخصا ربطی به علاقه و …نداره.

    1. با سلام
      البته حرف شما هم درست هست و تئوری موسیقی و سلفژ از موارد پایه ای در موسیقی محسوب میشه اما باید بدونید که اگر این موارد در کنار موارد عملی آموزش داده نشه ، خیلی زود فراموش میشه و برخی مباحث هم اونقدر پیچیده هست که تا فرد به سطح معقولی از نوازندگی نرسه، قادر به درک اونها نیست.
      به همین خاطر هست که اساتید ، تئوری و سلفژ رو در کنار دروس عملی آموزش میدن.اگر نه که فقط حفظ کردن این موارد به هیچ وجه نمی تونه کمکی به نوازندگی فرد بکنه و همونطور که برای شما هم پیش اومده ، خیلی زود هم فراموش میشه.
      و اما با نظر آخر شما اصلا موافق نیستم چرا که اگر نوازنده ای موسیقی رو با عشق و علاقه کار نکنه شاید بتونه نوازندگی کنه اما به هیچ وچه با نوازندگیش نمی تونه احساس رو در شنوندگان برانگیخته کنه کما اینکه می بینید شاید هزاران نفر یه قطعه رو درست اجرا کنن ولی فقط برخی از اونها میتونه شما رو به وجد بیاره یا احساساتی کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *