آشنایی با سلفژ ؟-زنگ آموزشگاه موسیقی

نت گل سنگ

سلفژ چیست؟

سلفژ یک اصطلاح فرانسوی است که به خواندن و نوشتن نت های موسیقی گفته میشود. از آنجایی که موسیقی زبان است بنابراین باید بتوانیم مانند زبان مادری آنرا بخوانیم وبنویسیم.

سلفژ درسی است که نوازندگان ، خوانندگان ،آهنگسازان ،تنظیم کنندگان ، رهبران ارکستر و حتی بازیگران به آموختن آن نیاز دارند.

در سلفژ سه مبحث به طور متناوب و جداگانه آموزش داده می شوند:
– صدا خوانی (به ایتالیایی: CANTATI) (کانتاتی)
– وزن خوانی (به ایتالیایی: PARLATI ) (پارلاتی)
– دیکته موسیقی (به انگلیسی: MUSIC DICTATION)

کلاس پیانو آموزشگاه موسیقی منظومه

( کنسرت 94 آموزشگاه موسیقی منظومه )

1-صدا خوانی یا کانتاتی :

به‌معنی خواندن صدا و فرکانس نت‌ها به‌شکل صحیح و دقیق است. در این درس، هنرجو این توانایی را پیدا می‌کند که صدای هر نت دقیقاً آن‌گونه که هست بخواند؛ یعنی به‌طوری‌که اگر نتِ “دو” به‌همراه پیانو خوانده شود، صدایی که از حنجرۀ فرد خارج می‌شود دقیقاً با پیانو یکسان است. درنهایت، هنرجو در این درس توانایی خواندن انواع نت را به‌طور دقیق و در گام‌های مختلف پیدا می‌کند.

2- وزن خوانی یا پارلاتی :

در این قسمت شما کشش زمانی نت ها و ریتم یک قطعه موسیقی را اجرا میکنید.ریتم یکی از عناصر مهم در هر هنری میباشد و معانی خاص خود را در آن هنر دارد.در خوانندگی شما باید درک درستی از یک ریتم 4/4 یا 3/4 و … داشته باشد و بتوانید یک ترانه را از نظر کشش ها در قسمت های مساوی تقسیم کنید.بعنوان بازیگر باید بتوانید ریتم را هم در بیان و هم در بدن با توجه به موقعیت نمایش تغییر دهید تا بیننده دچار یکنواختی و کسالت در اجرای شما نشود. بازیگرانی که ریتم خوانی موسیقی را میدانند ، درک بسیار ملموس تری از ریتم خواهند داشت و نسبت به بازیگران ناآشنا با موسیقی توانایی بسیار بالاتری در اجرا دارند.

کلاس سلفژ چیست

3- دیکته موسیقی :

در این بخش شما هر صدایی را که میشنوید باید نت آن را تشخیص دهید و ریتم نت های متوالی را یاد داشت کنید.این یک تخصص بسیار جذاب برای موزیسین هاست.
علم سلفژ در موسیقی چیست:

به طور خلاصه؛ خواندن و نوشتن نتهای موسیقی را که اغلب با آموزش تئوریک همراه است « سلفژ » می گوییم. ۳ رکن اساسی را می توان در آن تفکیک نمود که عبارتند از: خواندن ( نت خوانی ) نوشتن ( دیکته موسیقی) تئوری موسیقی که مفهوم سلفژ را می توان به مورد اول نزدیکتر دانست.سلفژ از دروس مهم و همیشگی هنرستان ها، دانشگاه ها و کنسرواتورهای موسیقی دنیا می باشد و تمام نوازندگان، خوانندگان، آهنگسازان، تنظیم کنندگان موسیقی و رهبران ارکستر و تمام فعالان عرصه موسیقی باید تسلط کامل بر روی این درس داشته باشند.

اهمیت سلفژ

این کلاس ها مجموعه ای از تمرین هایی است که به درک شنیداری موسیقی بسیار کمک می کند از این روست که تمرین های سلفژ برای هنرجویان موسیقی علی الخصوص کسانی که می خواهند موسیقی را به طور جدی تر دنبال کنند بسیار مهم و ضروری است.

برای کسانی که می خواهند در زمینه آهنگسازی نیز فعالیت داشته باشند بهتر است که این کلاس را به طور تخصصی در برنامه خود داشته باشند.

همچنین نوازندگانی که این دوره را گذرانده اند در نوازندگی نیز بسیار موفق تر هستند و در جمع گروه نوازندگان معمولا بهتر هماهنگ خواهند شد چرا که در زمان بندی ها نیز تبحر پیدا خواهند کرد.

در آواز نیز این کلاس ها باعث پیشرفت اصولی تر خوانندگی می شود.

از سویی برای نوازندگان سازهای آرشه ای مانند ویولن یا ویولنسل و … از آنجاییکه جای نت ها روی این سازها مشخص نیست ، این کلاس می تواند در تربیت حس شنوایی و شناخت دقیق تر نت های بسیار موثر باشد.

یادگیری موسیقی آموزشگاه موسیقی

کلاس سلفژ

در مورد این کلاس می توانید در مبحث کلاس سلفژ چیست اطلاعات کاملی دریافت نمایید.

کلاس سلفژ شامل مجموعه ای از تمرین هایی است که هم برای مباحث آواز و هم در نوازندگی می توان تاثیر بسزایی داشته باشد. کلاس های سلفژ ایرانی و سلفژ کلاسیک در روزهای مختلف هفته در آموزشگاه برگزار می گردد.

کلاس صداسازی

از جمله کلاس های ویژه ای که در آموزشگاه موسیقی منظومه و به طور کاملا تخصصی آموزش داده می گردد کلاس صداسازی است که در

بیشتر »
دوره آواز آموزشگاه موسیقی

دوره آموزش آواز

تئوری موسیقی شامل؛ مبانی اولیه موسیقی، شناخت نُت، حامل، وزن، فاصــله، مُـد و گام، قواعد نُت نویسی و آکورد شناسی، سازشناسی مقدماتی) منابع تئوری موسیقی:

بیشتر »
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *