سلایق موسیقیایی متاثر از چه هستند؟ ( قسمت اول )

عوامل موثر در سبیقه موسیقی

 

چرا نوع خاصی از موسیقی را بیشتر دوست داریم؟!

تحقیقات جدید بیان می کنند که سلایق موسیقایی وابسطه به عوامل فرهنگی و نه به صورت وابسته به نحوه سیمکشیهای مغز هستند.
در سبک های موسیقی غربی ( از کلاسیک تا پاپ ) بعضی از ترکیبات نت ها بطور معمول نسبت به سایر ترکیبات مطلوب تر ادراک می شوند. بطور مثال برای اغلب ما، یک آکورد ” دو و سل ” خوشایند تر از ترکیب نامطبوع ” دو و فا دیز ” (که درطول تاریخ به عنوان “شیطان در موسیقی” معروف شده است) می باشد. برای چندین دهه، دانشمندان علوم اعصاب به این فکر بودند که آیا این ترجیحات  وابسطگی ای به نوع  سیم کشی های مغز افراد می تواند داشته باشد؟! تحقیقی جدید در دانشگاه MIT و دانشگاه Brandeis می گوید که احتمالا جواب این سؤال منفی می باشد.

به گزارش نوروسافاری به نقل از وبسایت دانشگاه MIT، در تحقیقی که بیش از صد نفر از یک قبیله ی دور آمازونی که مواجه ی کمی با موسیقی غربی داشتند یا اصلا با آن مواجه نشده بودند شرکت کردند، محققان دریافتند که آکورد های نامطبوع مثل ترکیب ” دو و فادیز ” به خوشایندی آکورد های مطبوع که دارای نسبت های ساده صحیح بین فرکانس های آکوستیک دو نت می باشند درجه بندی شده اند.
جاش مک درموت _ استادیار علوم اعصاب در دپارتمان مغز و علوم شناختی ام آی تی _ میگوید: “این تحقیق اینگونه بیان می کند که ترجیح مطبوع نسبت به نامطبوع وابسته به مواجه شدن با فرهنگ موسیقایی غربی است و اینکه این ترجیح ذاتی نیست.”
مک درموت همراه با  ریکاردو گودوی _ از استادان دانشگاه برندیز _ سرپرستان این پژوهش هستند که در ۱۳ جولای در مجله نیچر به چاپ رسیده است. آلن شولتز _  استادیار مردم شناسی پزشکی در دانشگاه بایلور_  و ادواردو آندریج _ دانشیار ارشد در دانشگاه سیاست و مدیریت اجتماعی برندیز _ نیز از جمله دیگر نویسندگان این مقاله هستند.

موسیقی مطبوع یا نامطبوع
در طول  قرن ها برخی از دانشمندان این فرضیه را مطرح کرده بودند که مغز به نخوی سیم کشی شده است که به آکوردهای مطبوع مثل فاصله پنجم (به دلیل اینکه یکی از نتها پنج نت بالاتر از دیگریست اینگونه نامگذاری شده است) به صورت مساعدتری واکنش می دهند. اما بر اساس این مطالعه ترجیح در فواصل موسیقایی خاص در افرادی که با موسیقی غربی آشنا هستند بستگی به مواجهه آن ها با آن موسیقی و نه ترجیح نسبت فرکانسی خاص دارد.” موسیقیدان ها در جوامعی که حداقل به اندازه یونان باستان قدمت دارند به این نکته اشاره کرده اند که در فاصله پنجم و دیگر فواصل مطبوع نسبت فرکانسهای دو نت معمولا براساس اعداد صحیح است (مثلا در فاصله پنجم نسبت ۳:۲). ترکیب دو و سل معمولاً بصورت پنجم درست نامیده می شود.

دیگران معتقدند که این ترجیحات بصورت فرهنگی ایجاد شده اند که نتیجه مواجهه با موسیقی ای است که آکوردهای مطبوع دارد. راه حل این بحث بطور عمده مشکل است. بیشتر از این نظر که امروزه افراد کمی در دنیا پیدا میشوند که با موسیقی غربی و آکوردهای مطبوعش آشنا نشده باشند.

 

ادامه دارد ….
لینک ادامه مطلب:  https://www.manzome-music.com/2016/07/%d8%b3%d9%84%d8%a7%db%8c%d9%82-%d9%85%d9%88%d8%b3%db%8c%d9%82%db%8c%d8%a7%db%8c%db%8c-%d9%85%d8%aa%d8%a7%d8%ab%d8%b1-%d8%a7%d8%b2-%da%86%d9%87-%d9%87%d8%b3%d8%aa%d9%86%d8%af%d8%9f/

 

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *