دوره آموزش سنتور در آموزشگاه منظومه

کلاس های آموزش سنتور آموزشگاه منظومه

کلاس های آموزش سنتور در آموزشگاه منظومه توسط  جناب آقای مصطفی محمودی در روزهای دوشنبه برگزار می شود.
مصطفی محمودی هنر آموخته مکت استاد پایور می باشد و شیوه تدریس ایشان نیز بر آموزش این مکتب سنتور نوازی همراه با تلفیق سبک نواختن استاد پشنگ کامکار  استوار است.

دوره آموزشی سنتور آموزشگاه منظومه در سه سطح:   1_ مبتدی   2_ متوسط   3_ پیشرفته در آموزشگاه منظومه برگزار می شود که علاقمندان بر اساس نتیجه آزمون تعیین سطح مهارت نواختن خود، آموزش سنتور نوازی را از سطح مبتدی تا پیشرفته دنبال کنند.

__دروه آموزش ابتدایی شامل تدریس کتاب « دستور سنتور » ( فرامرز پایور )و آموزش کتاب « شیوه سنتور نوازی » ( پشنگ کامکار ) می باشد._ این دوره در صورت آموزش مستمر همراه با تلاش هنرجو حودودا 6 ماه خواهد بود و هدف آن آشنایی کامل با اصول سنتور نوازی بر اساس دو کتاب نام بره می باشد.

__ دوره آموزش متوسطه شامل تدریس کتاب « ردیف ابتدایی » و در ادامه کتاب « ردیف استاد صبا » می باشد.و هدف آن در پایان رسیدن به مهارت شناخت و آشنایی با دستگاههای هفتگانه موسیقی ایرانی خواهند بود. در کنار کتاب های فوق به منظور تقویت مهارت دست و بهبود تکنیک های نوازندگی مجموعه کتاب های رامتین هنرمند ارجمند بهمن بهمرام تدریس خواهد شد.

__دوره پیشرفته شامل تدریس تکنیک های نوازندگی حرفه ای خواهد بود.

 

ثبت نام دوره سنتور نوازی آموزشگاه منظومه به صورت، سه ماهه ( 12 جلسه – همراه با تخفیف ویژه ) و دو ماهه ( 8 جلسه – همراه با تخفیف ) یک و نیم ماهه و یک ماهه می باشد.
برای آگاهی از شرایط ثبت نام می توانید با شماره های :   88715340 – 88715542 تماس حاصل فرمایید.

آموزش سنتور

آشنایی مختصر با سنتور:

سنتور سازی با اصالت شرقی ( محتملا ایران ) و از از جمله سازهای زِهی- مضرابی می باشد که از ساختمانی ذوزنقه ای شکل و از جنس چوب تشکیل شده است. محدوده صوتی آن حدودا بیش از 4 اکتاو می باشد که این امر موج شده است این ساز دارای یکی ازگسترده‌ ترین محدوده های صوتی در بین سازهای ایرانی باشد. هم به عنوان ساز تکنواز و هم به عنوان ساز هم‌نوازی مورد استفاده قرار می گیرد.

جعبه رزونانس ساز سنتور جعبه ای مجوف و تماما چوبی می باشد . بر سطح فوقانی ساز دو ردیف خرک _ عموما  9 تایی _  است . از روی هر خرک سنتور 4 رشته سیم هم کوک عبور می کند که هر کدام به یک گوشی مجزا پیچیده می شوند . سیم ها از دو دسته سیم های  زیر _ سیم های سفید رنگ _ و سیم های بم _ سیم های زرد رنگ _ تشکیل می شوند.

شیوه نواختن ساز سنتور به وسیله دو  «مضراب» یا «زخمه» چوبی بلند می باشد،. مضراب از 4 قسمت عمده سر مضراب، ساقه، حلقه و دم تشکیل شده است. مضراب‌ها در گذشته بدون نمد بودند اما امروزه با چسباندن نمدصدای لطیف تر حاصل می شود. سنتور سُل‌کوک و لاکوک رایج‌ترین و پر استفاده‌ترین سنتور در ایران محسوب می‌شود و مدرسین سنتور استفاده از آن را به هنرجویان خود توصیه می‌کنند

مضراب سنتور

1_ حلقه مضراب محل گرفتن مضراب می باشد. نحوی گرفتن بدین صورت است  که انگشت اشاره  در داخل حلقه و انگشت شست در گودی پشت حلقه  مضراب و سه انگشت دیگر چسبیده به هم زیر حلقه مضراب قرار می گیرند.


2_ ساق مضراب قسمتی از مضراب است که  قسمت های حلقه مضراب و سر مضراب را به هم وصل می نما ید .

3_ قسمتی از مضراب است که بر روی سیم های سنتور فرود می آید. بهترین مکان  برای فرود آوردن مضرابها بر روی سنتور ، فاصله چهار سانتی متری خرک هاست . نکته قابل توجه آنکه سعی شود حتما از طریق حرکت مُـچ، بر روی سیم ها ضربه فرود آوریم.

5/5

یک پاسخ

  1. سلام خدمت مدیریت آموزشگاه، مرسى از اطلاعات مفید و کاملتون، تو سایتهاى مختلف در مورد سنتور تحقیق کردم ، شما خیلى خوب و کامل توضیح دادین خواستم تشکر کنم، من همیشه سایت و اینستا شما رو دنبال میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *