در گذشت گیتاریست اسطوره ای راک-اخبار آموزشگاه موسیقی

گیتاریست اسطوره ای موسیقی راک

اسکاتی مور گیتاریست سرشناس راک و از اعضای گروه موسیقی «الوییس پریسلی» در سن ۸۴ سالگی، پس تحمل چندین ماه بیماری در خانه اش در نشویل ‌درگذشت.

مور که در گروه اصلی الویس پریسلی گیتار می‌ نواخت ، الهام‌بخش چهره‌هایی مشهوری چون جیمی پیج و کیت ریچاردز بود.
ترانه های « سگ شکاری » و « اشکالی نداره » از جمله همکاری‌های مور  و پریسلی بودند. اسکاتی مور در سال ۲۰۰۰ به تالار مشاهیر راک راه پیدا کرد. نام او نیز در رده بیست‌ونهم فهرست ۱۰۰ گیتاریست برتر تاریخ جهان که رولینگ ستون در سال ۲۰۱۱ منتشر کرد، ثبت شد.

 

اسکاتی مور
_زندگی نامه
اسکاتی مور Scotty Moore اسطوره نوازندگی گیتار در سبک راک ان رول و پیشکسوت گیتاریست های سبک راک در سال 1931 در تنسی آمریکا متولد شد. اسکاتی مور با نوازندگی برجسته خود به عنوان لید گیتاریست با الویس پریسلی که ریتم گیتار می نواخت و از سال 1954 شروع شد تاثیری بی چون و چرا در رشد و تکامل نوازندگی راک ان رول داشت و گیتاریست های سبک راک وقتی در دهه شصت ظهور کردند بسیار از استایل نوازندگی و فینگر پیکینگ یگانه او که با تاریخ گیتار گیپسون عجین شده است تاثیر گرفته و تحت نفوذ او بودند.

اسکاتی مور در سال 1931 در تنسی متولد شد و از 8 سالگی به نوازندگی روی آورد و تحت تاثیر برترین گیتاریست آن روزگار ، چت اتکینز به سبک های جز و کانتری علاقه مند شد .سپس وقتی گیتاریستی ماهر شده بود در گروه “Starlite Wranglers نوازندگی می کرد تا اینکه توسط پدر راک ان رول Sam Phillips افسانه ای ، رییس شرکت Sun Studios و Sun Records که نقشی اساسی و بنیادین در شیوع و رشد موسیقی راک ان رول داشت با الویس پریسلی آشنا شد که با اینکه در آن زمان نوجوان بود و از او چند سالی کوچکتر بود اما افکار بزرگی در سر داشت.
سم فیلیپس که نابغه صنعت موسیقی بود اینطور تشخیص داد که اسکاتی مور باید با الویس پریسلی نوازندگی کند همچنین از مرحوم بیل بلک Bill Black ( 1965-1926 ) چهره برجسته نوازندگی کنترباس خواست این جمع را کامل کند. فکر او مطلقا کارگر افتاد و سپس اولین اثر سبک راک ان رول یعنی آهنگ 1954 ” That’s all right”و درخشان ترین اثار تاریخ موسیقی معاصر در سبک راک ان رول شکل گرفت.بعد ها درامر گروه D. J. Fontana به جمع آنها اضافه شد که به “The Blue Moon Boys” مشهور شدند

 

 

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *