علیرضا راد مدرس پیانو

مدرس پیانو

استاد علیرضا راد
کار خود را در زمینه موسیقی از سال ۱۳۷۹ آغاز نمود.
کارشناس ارشد رشته موسیقی با گرایش نوازندگی ساز جهانی می باشند.
مدرس پیانو دانشگاه جامع علمی کاربردی هستند.
بهره گیری از محضر اساتیدی چون
پیانو: رضا طاهری،مرتضی صیاد، امیر صراف وخانم بهاره کمایی
سلفژ و هارمونی و فرم وآنالیز : مهدی بهامین پور ، آرش تیموریان
شرکت در مستر کلاس های Nisun Rouhani و سهراب کاشف
آهنگ سازی و تنظیم قطعات آلبوم پاپ یک دنیا خاطره
همکاری با گروه سایه به عنوان نوازنده،سرپرست و تنظیم کننده
اجرای همنوازی با گروه های کلاسیک

پیانو توسط بارتولومئو کریستو فری در سال 1709 در ایتالیا اختراع گردید.
پیانوهای اولیه فاقد پدال بودند و در طول قرن هجده میلادی از لحاظ تکنیکی شکل کاملتری به خود گرفتند . پیانوهای جدید به صورتهای آکوستیک یا دیواری و گرند یا رویال ساخته شده و به بازار راه یافته اند . در دو قرن آخر آثار برجسته ای ساخته شده برای پیانو بیش از هر ساز تکنواز دیگر بوده است و این بخاطر توانایی های اجرایی بی همتا و متنوع و گستره صوتی که بیش از هفت اکتاو می باشد ،است.
گستره دینامیکی پیانو پهناور است ، یعنی قابلیت ایجاد صدایی بسیار ملایم تا صدایی بسیار پر قدرت را دارا است.
از زمانی که پیانو ساخته شد به دلیل رنگ زیبای صدا و به علت توانایی آن در اجرای همزمان چندین نت، این ساز بزرگ همیشه مورد توجه موسیقیدانان در سبک های مختلف بوده و هست.
موسیقی ایران هم از این امر مستثنی نبوده و پیانو در آن نقش قابل توجه ای داشته است. اولین پیانوهایی که وارد ایران شد در واقع هدیه هایی بودند که از طرف پادشاهان اروپایی به شاهزادگان و شاهان ایران داده میشد که نوازندگان درباری از این سازها سالها بصورت کاملا” ابتدایی استفاده میکردند.
محمد صادق خان که نوازنده سنتور دربار شاه بود، گاهی اوقات سری هم به پیانوی دربار می زد و قطعه ایی را هم با آن ساز می نواخت. استمرار و علاقه اش به نواختن پیانو به حدی رسید که بعدها رسما” نوازنده پیانو شد و در مواردی هم تجربیات خود در استفاده از این ساز در اختیار دیگران قرار داد.
اما نوازندگی پیانو بطور جدی سالها پس از ورود این ساز به ایران آغاز گردید، یعنی پس از آنکه لومر موسیقی کلاسیک را در ایران رایج کرد. لومر یک افسر نظامی و مدرس موسیقی فرانسوی بود که به دعوت ناصرالدین شاه برای تدریس در دارالفنون به تهران آمد. لومر با همکاری سالار معزز که معلم سلفژ نیز بود و در گروه موسیقی نظامی تدریس میکرد ،مدتی هم شاگرد کورساکوف بود، شروع به تدریس رسمی پیانو در ایران کردند. در همین موقع بود که پای اتودهای پیانو و همچنین اتودهای سایر سازها مثل ویلن، فلوت و … به جمع موسیقیدانان و نوازندگان ایرانی باز شد..

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *