سلامت کودکان و آموزش موسیقی

اخبار موسیقی

 

کودکانی که سازهای مو‌سیقی می‌نوازند نسبت به همسالان خود قدرت یادگیری بیشتری دارند.

تیم روان‌پزشکی کودکان دانشکده پزشکی دانشگاه ورمونت آمریکا نتایج پژوهش اخیر خود را منتشر کرده که نشان می‌دهد کودکانی که در زمینه موسیقی آموزش دیده‌اند یا در حال آموزش دیدن‌اند، توانمندی‌های بیشتری نسبت به همسالان خود دارند. این کودکان می‌توانند به‌راحتی روی موضوعی تمرکز کنند، عواطف و احساسات خود را راحت‌تر کنترل کرده و بر خشم و عصبانیت خود تسلط بیشتری داشته باشند. جیمز هودزیاک استاد دانشگاه ورمونت و مدیر بخش کودکان این دانشگاه به همراه همکاران‌اش این پژوهش را انجام داده‌اند و نام آن را «بزرگ‌ترین مطالعه در زمینه ارتباط میان نواختن ساز موسیقی با قابلیت‌های مغز» گذاشته‌اند.

جیمز هودزیاک پیش از این نیز در پژوهشی با اسکن مغز ۲۳۲ کودک ۶ تا ۱۸ ساله به نتایج دیگری دست یافته بود که در آن نشان می‌داد با افزایش سن کودکان ضخامت کورتکس آن‌ها- بیرونی‌ترین لایه بیرونی مغز- افزایش پیدا کرده و این موضوع در بروز عصبانیت و افسردگی، مسائل مربوط به تمرکز و توجه، تندخویی و مسئله کنترل رفتاری کودکان موثر است. در این پژوهش جدید، هودزیاک تمرکز خود را بر یافتن پاسخ این پرسش گذاشته که آیا فعالیت‌هایی مانند نواختن ساز موسیقی بر این شاخص‌های کورتکس موثرند؟

نتایج این پژوهش جدید نشان می‌دهد که تمرینات موسیقی تاثیر مستقیمی بر قسمتی از کورتکس می‌گذارد که مسئول حافظه، کنترل و تمرکز، سازماندهی و برنامه‌ریزی برای آینده است. همچنین آشنایی کودک با موسیقی با ضخامت ناحیه‌ای از کورتکس دارد که نقش مهمی در کنترل بر خود و احساسات دارد. برای مثال نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که نواختن ساز ویولون نسبت به یک داروی خاص، تاثیر بسیار بیشتری در درمان ناهنجاری‌های روانی در کودکان دارد. گفتنی است نتایج این پژوهش در مجله روان‌پزشکی کودکان و بزرگسالان آکادمی آمریکا به چاپ رسیده است.

طبق مطالعاتی که در مرکز پزشکی نیویورک انجام گرفته است؛ حتی نوزادان نیز می توانند از موسیقی بهره ببرند بویژه هنگامی که والدینشان آهنگ های مورد علاقه خود را به عنوان لالایی برای آنها می خوانند و یا توسط اسباب بازی هایشان پخش می کنند. در هنگام شنیدن موسیقی، سطح استرس در نوزادان کاهش می یابد و علائم حیاتی و زیستی در آنها متعادل می گردد.

همچنین بر اساس یک پژوهش منتشر شده دیگر در مجلۀ علوم اعصاب، مشخص شده است آموزش موسیقی، قبل از سن هفت سالگی، می تواند اثر عمده ای بر رشد مغز داشته باشد. افرادی که از سنین پایین تر در کودکی ، موسیقی آموخته اند، تمایل به ارتباط قوی تری در بین مناطق حرکتی مغز خود می یابند.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *