کاپو چیست ؟-زنگ آموزشگاه موسیقی

capo

کاپو ابزاری است که بر روی دسته‌ ی سازها ی سیم‌ دار  _ نظیر گیتار _ نصب می گردد با کوتاه نمودن طول سیم‌ های آزاد موجب بالا رفتن کوک کلی ساز و زیر تر شدن صدا های ایجاد شده توسط سیم ها می‌شود. کاپو وسیله ای  است که گیتاریست‌ ها با استفاده از آن در هنگام اجرا بدون تغییر شکل در آکوردهای آزاد،بهم زدن کوک ساز و ..  گام ها و تنالیته‌ های متفاوت به نوازندگی ادامه دهند.

کارایی کاپو بستگی زیادی با قطعه ای دارد که برای نواختن انتخاب شده است. این ابزار را می توان روی هر فرت نصب کرد، اما معمولا از فرت 4 و 5 فراتر نمی رود. بستگی به شیوه استفاده داره. کاربرد آن دقیقا مشابه باره گرفتن روی یک فرت به وسیله دست می باشد.(مشابه زمان باره گیری در هنگام استفاده از آن جای نت ها تغییر نخواهد کرد)
بیشتر کاربرد کاپو برای نواختن یک قطعه در گام اصلی اون استفاده می شود و به دلیل اینکه نوازنده برای نواختن سیمی که می باید به صورت دست باز اجرا گردد دچار مشکل نشود و اصطلاحا نگشت کم نیارورد، ناچار از کاپو استفاده می کند. کاپو در گیتار الکتریک هم استفاده مل شود.

capo

 

نکات مهم در  استفاده از کاپو

 __ کاپو دقیقا پشت فرت قرار می گیرد و متصل می شود.

در صورت قرار گیری روی فرت ها صدای تولید شده از سیم ها  “خفه” یا Mute خواهد بود و اگر با فرت فاصله داشته باشد صدای “باز” یا همان Buzz تولید می‌گردد.

 __ کاپو دقیقا می باید موازی با فرت نصب گردد.

 __ بعضا نمونه هایی از کاپوها موجود است که باعث می‌ شوند گیتار از کوک خارج شود، اگر چنین اتفاقی رخ داد برای زیر تر شدن صدای سیم زهی باید سیم را قبل از کاپو  _ بین کاپو و سر دسته گیتار _  آهسته اندکی

کشیده شود همچنین اگر خواستیم نت ما بم تر شود می باید سیم را از حدود فرت دوازده _ مابین کاپو و جعبه رزونانس _اندکی کشیده شود تا کوک دقیق شود.

__در بعضی انواع، کاپو و تیونر با هم ترکیب شده و به عنوان یک وسیله مشترک علاوه بر باره گیری کوک دقیق سیم ها را هم ممکن نامیده است.

 __ در گیتار‌های آکوستیک کاپو تا حدود فرت 5 کارایی خوبی خواهد داشت از کاپو 5 به بعد اگر گام تغییر کند نتیجه بهتری می‌گیریم. مثلا اگر آهنگ اصلی در گام لا مینور است و ما می‌خواهیم کاپو را فرت پنج ببندیم بهتر

است گام آهنگ را به گام ر مینور انتقال دهیم. یا اگر در گام می‌مینور است بهتر است به گام لامینور انتقال دهیم.

 __ کاپوها دارای انواع مختلفی می‌باشند که هرکدام برای کاربری خاصی طراحی شده اند. بعضی از کاپوها را می‌توان سریع روی دسته گیتار بدون باز کردن جا به جا کرد. و در بعضی انواع دیگر می‌توان  چند سیم خاص را نگه

داشت و درواقع این مدل ها هر شش سیم را کاملا پوشش نمی‌دهند.  و در بعضی مدل های جدید روی بدنه کاپو تیونر و مترونم دیجیتال تعبیه شده  است.

**کاپوی معروف به کاپو آمریکایی به دلیل کاربری  ساده و آسان و تفییر ندادن کوک گیتار را نیز بهم نمی‌ریزد از محبوب ترین و بهترین انواع کاپو می باشند.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *