موک صفحه صدا در گیتار-زنگ آموزشگاه موسیقی

زنگ آموزشگاه موسقی

کوک صفحه صدا (Top) یا در اصطلاح Zero tone چیست ؟!

کوک صفحه صدای گیتار پیشینه کاملا دیرینه، اسرار آمیز و علمی در اسپانیا دارد. که روش سنتی آن را اساتید صاحب نام، نسل به نسل و سینه به سینه به کار آموزان خود انتقال داده‌اند

و با پیشرفت علم و استفاده از فیزیک صوت و علوم ریاضی این روش به مرور زمان دقیق‌تر شد و با روش‌های سنتی آمیخته گردیده است. و تمامی گیتار‌های استاندارد دنیا با رعایت این نکات اولیه و بسیار مهم، ساخته می‌شوند.
در این روش ضخامت صفحه صدا و نوع پل گذاری‌های زیرینِ صفحه صدا بسیار مهم است.

و به کار گیری آن مستلزم فراگیری تکنیک‌های آن، از استادی صاحب فن و با تجربه فراوان می‌باشد.

زیرا که رسیدن به ضخامت صحیح و جاگذاری پل‌های زیر صفحه صدا احتیاج به اندازه های مشخص و ریزه کاریهای فراوانی در دما و رطوبتی مشخص دارد، که تنها اساتیدِ صاحب فن به این امور آگاه هستند. و دقیقا این همان امر مهمی است که صنعت گیتار‌ سازی در اسپانیا را متمایز از دیگر کشور‌ها در جهان نگاه داشته است و اساتید بزرگ سازنده گیتار در اسپانیا، این فنون را به آسانی آشکار نمی سازند، مگر اینکه یک سازنده گیتار در کارگاه آن‌ها چند سالی را به کارآموزی گذرانده باشد.

تاثیرات کوک صفحه صدا بر روی گیتار:

1.بالا بردن کیفیت بالانس صدا در گیتار
2.به حداقل رساندن میزان فالشیِ نت‌ها
3.تفکیک صدایی بسیار خوبِ نت‌ها
4.تفکیک صداییِ نت‌ها در یک آکورد(حفظ محدوده فرکانسی نت‌ها در هنگام به صدا در آوردن آکورد)
5.ماندگاری صدایِ نت‌ها

 

ساخت

در واقع کوک صفحه صدا یکی از مهم‌ترین اصول اولیه و اسرارآمیز برای ساخت یک گیتار با کیفیتِ بالا بشمار میآید.
متاسفانه با توجه به زحمات بسیاری که سازندگان ایرانی در زمینه ساخت گیتار در ایران کشیده‌اند، هنوز سازی با استاندارد‌های اولیه ،بخصوص با رعایت کوک صفحه صدا ساخته نشده است.کانال کلید سل
البته نبود دستگاه‌های مورد نیاز برای تست این روش و فقدان اساتید صاحب فن، خود می‌تواند دلیلی برای این امر باشد. با این حال یک گیتار استاندارد نیازمند اصول و قوانینِ ساختِ استاندارد است، که سالیان طولانی برای رسیدن به این اصول در اسپانیا ، زحمت کشیده شده و از لحاظ تجربی و علمی به الگو‌های مشخصی، دست یافته‌اند.

که بار دیگر متذکر می‌شویم که رسیدن به این اصول نیازمند داشتن اساتیدی صاحب نام و کارآموزیِ چندین ساله در کنار این اساتید می‌باشد.
لازم به ذکر است که اصول تجربی که سالیان طولانی اساتید اسپانیایی پس از آزمون و خطا‌های فراوان به آن رسیدند،

یکی از مهم ترین وجه تمایز‌های گیتار‌های اسپانیایی با دیگر گیتار‌های دنیاست. و این امر نشان می‌دهد که تنها اصول علمی نمی‌تواند تاثیر بسیاری بر روی کیفیت ساخت یک گیتار بگذارد. و این اصول سنتیِ است که روح خاصی را به گیتار می‌بخشد. اگر غیر از این بود تا به حال دیگر کشور‌های پیشرفته در جهان مانند ژاپن و آلمان می‌توانستند بهترین گیتار‌های دنیا را بسازند.
بسا اینکه بسیاری از سازندگان آلمانی، انگلیسی، هلندی و… که در اسپانیا چندین سال زندگی کرده‌اند و زیر نظر اساتید صاحب فن دوره‌های کار آموزی خود را گذرانده‌اند ، امروزه یکی از بهترین سازندگان در دنیا بشمار می‌آیند. در اینجا است که تلفیق بسیار خوب علم و سنت دیده می‌شود.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *