آموزش تئوری موسیقی (قسمت دوم) -زنگ آموزشگاه موسیقی

زنگ آموزشگاه موسیقی

آموزش موسیقی شامل دو بخش تئوری و عملی می شود. موسیقی در اصل یک زبان است که الفبای خاص خود را دارد. برای آموختن اصولی زبان موسیقی الزامی است به موازات بخش عملی یا همان نواختن ساز از تئوری موسیقی نیز آگاهی داشته باشیم. در ادامه آموزش تئوری موسیقی با چند اصطلاح آشنا می شویم.

آشنایی با ضرب

ضرب را واحد سنجش و تقسیم زمان در موسیقی می دانند. می توان در توضیح آن گفت تعریف مشابه ای با ثانیه دارد با این تفاوت که تعداد ثانیه در دقیقه برابر با عدد ثابت شصت می باشد، ولی ضرب ها در دقیقه ها بسته به آهنگ ها متفاوت می باشند. ضرب پس زمینه ای می سازد که نت ها روی آن ها با کشش های زمانی متفاوت قرار می گیرند. نت ها بر اساس مدت زمان خود به سه حالت، قسمتی از یک ضرب بودن و یک ضرب کامل بودن و یا بیش از یک ضرب متداوم شدن تقسیم می شوند.

آشنایی با اصطلاحات معرف ضرب در موسیقی:

“ضرب” یا “بیت” _beat_ در توضیح ساده معیار گذر زمان در یک میزان موسیقیایی می باشد. که بطور کلی فاصله زمانی هر یک بار رفت و برگشت شمارشگر مترونوم را معادل یک ضرب می نامند. معمولا در هنگام اجرا بیشترین تاکید روی این ضرب اعمال می شود که اصطلاحا آن را “داون بیت” می نامند. اگر نوازنده بر خلاف حالت های عادی بر ضربی تاکید داشته باشد آن ضرب را “افتر بیت” می نامند.

برای ضربهای شماره دو و چهار میزان های چهار ضربی که تاکید کمتری روی آن ها می باشد ، اصطلاح “بک بیت” به کار میرود_ بک بیت در میزان 12/8_ که معادل 4/4 ضربدر 3/2 می باشد نیز کاربرد دارد، همچنین به عنوان اصطلاحی در مقابل داون بیت نیز کاربرد دارد.

ضربی که بدون تاکید قبل از ضرب اول میزان بعد اجرا شود نیز “آپ بیت” نامیده می شود. در بسیاری از قطعات موسیقی از ضرب چهارم یک میزان ناقص قطعه شروع می شود به این ضرب یا نت پیک آپ pick up یا آناکروسیس هم گفته می شود. در اینجا نیز اصطلاح آپ up از جهت حرکت چوب رهبر ارکستر گرفته شده است. آف بیت نیز حالتی می باشد که در آن داون بیت ها_یا همان ضربهای قوی_با سکوت جایگزین می شوند و یا به ضرب ضعیف قبل متصل می شوند.

5/5

۲ پاسخ

  1. با سلام و خسته نباشید . من پیانو تمرین میکنم. آهنگ سلطان قلبها رو دارم تمرین میکنم. اما هر کآری میکنم آهنگش درست در نمیاد. اگه با مترونوم کار کنم درست میشه؟با چه سرعتی باید زده بشه؟

    1. سلام و درود
      برای اینکه آهنگ درست از آب در بیاد باید یه کم بیشتر دقت داشته باشید و سعی کنید نت ها رو درست بخونید ، اجرا کنید و با شمارش بنوازید.
      قطعا نواختن با مترونوم هم خیلی میتونه کمک کنه ولی بهتره اول با سرعت بسیار پایین تمرین کنید و بعد که تونستید نت ها رو روان و بدون مشکل بزنید ، اونوقت یه مقدار سرعتش رو بیشتر کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *