گیتار فلامنکو -زنگ آموزشگاه موسیقی

زنگ آموزشگاه موسیقی

فلامنکو سبکی تلفیقی در هنر اسپانیایی است که نماینده فرهنگ های متنوع و متفاوت موجود در قلمرو اسپانیا دوره رنسانس تا به امروز می باشد. این سبک نماینده تلفیقات فرهنگی گسترده ای است که عمده ترین آن ها را می توان هنر کولی های اسپانیا و هنر و موسیقی شرقی دانست. علاوه بر این دو؛ موسیقی مورها، مسلمانان شمال آفریقا، موسیقی عربی، موسیقی لاتین، موسیقی یهودی در سبک فلامنکو موثر بوده است. با وجود نظرات متنوع در باب تاریخچه موسیقی فلامنکو مدارک و مستندات چندانی برای اثبات این نظرات در دست نیست.
واژه فلامنکو در اصل به سبکی خاص در آواز و رقص و موسیقی و نوازندگی اطلاق می شود. خواستگاه نخستین آن ” آندلس” طی سالیان دراز در مواجهه با هنر و فرهنگ شرق خصوصا فرهنگ عربی-اسلامی واقع بود و شباهت های مابین رقص عربی و فلامنکو و همینطور ضرب ها و ریتم های موسیقیایی آشکارترین نمود این همنشینی فرهنگی می باشد،فلامنکو امروزه تبدیل به سمبل و نشانه ای از هنر سنتی اسپانیا گشته است، هنری که در گذشته نماینده هنر طبقات پایین اجتماع بود. امروزه همچنان شاهد رشد موسیقی فلامنکو هستیم، فلامنکو مدرن، تلفیق با سبک های موسیقی آفریقایی ، برزیلی ، و در نهایت تلفیق با سبک های مدرن موسیقی غرب است، بطوریکه می توان آن را یکی از غنی ترین فرم های موسیقی کنونی جهان دانست.

زنگ آموزشگاه

تفاوت گیتار فلامنکو و گیتار آکوستیک:
در ابتدا موسیقی فلامنکو بدون ساز گیتار اجرا می شد، پس از ورود گیتار به موسیقی فلامنکو، این ساز به جزء ای از این سبک تبدیل گشت و جایگاهی انکار ناپذیر در آن یافت و با این سبک وابستگی متقابل یافت. گیتار فلامنکو دارای تفاوت های ساختاری با گیتار کلاسیک می باشد. صفحه رویی بدنه گیتار در گیتارهای فلامنکو یا همان Sound board به طور معمول از جنس چوب صنوبر بوده و صفحات پشت و کنارۀ بدنه این گیتار از چوب سرو ، چوب قسمت انگشت‌گذاری از آبنوس، و چوب قسمت پیچ‌های کوک و نوارهای اطراف ساز و تزیین و اطراف دهانه و پل‌ها از درخت گل رز تهیه می شود ، همچنین برای اجرای تکنیک گلپیدور یا ضربه با ناخن روی رویۀ اصلی بدنه نیز یک طلق محافظ هم کشیده شده است. قطر دستۀ گیتار فلامکنو ، کمتر از گیتار کلاسیک است که موجب سرعت و چابکی حرکات دست در هنگام اجرا می‌شود. همچنین فاصله سیم در گیتار فلامنکو به دلیل ساختار برجسته پل گیتار، به دهانه ساز و بند فِرِت‌ها نزدیک‌‌تر می باشد _پل گیتار کلاسیک اندکی بلندتر است_ بنابراین سیم‌ها از دهانه و پرده‌ها فاصله اندک بیشتری دارند. همه مواردی که بر شمرده شد موجب می شوند جنس صدای گیتار فلامکنو نسبت به گیتار کلاسیک تیز تر و نافذتر یا به اصطلاح خشن تر باشد .
علاوه بر این تفاوت های ساختاری ، استایل نواختن گیتار فلامنکو با گیتار های کلاسیک متفاوت است _ در هنگام نواختن نشسته گیتار فلامکنو روی زانوی راست و گیتار کلاسیک روی زانوی چپ نوازنده مستقر می شود_ علاوه بر این ها گیتار فلامنکو کوک ثابتی ندارد و بنا به لزوم با صدای خواننده تنظیم می شود.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *