اخبار موسیقی جهان-کیث امرسون بزرگترین نوازنده تاریخ پروگرسیو راک در گذشت

عالم موسیقی یک نابغه بزرگ رو از دست داد، کیث امرسن Keith Emerson بنیان‌گذار و نوازنده‌ی کیبورد گروه Emerson, Lake and Palmer و یکی از افسانه‌های موسیقی پراگرسیو روز جمعه و در ۷۱ سالگی درگذشت.

کارل پالمرCarl Palmer هم‌گروهی اِمِرسِن و صفحه‌ی رسمی گروه در فیس‌بوک این خبر را تائید کردند. بنا بر گزارشات پلیس جسد وی را که مورد اصابت یک گلوله در سرش واقع شده، پیداکرده است، هنوز عامل اصلی این حادثه تایید نشده است.

صفحه‌ی گروه نوشت: “متأسفیم که اعلام کنیم شب گذشته در منزل مسکونی‌اش در سانتا مونیکا (لس‌آنجلس) در ۷۱ سالگی درگذشت. می‌خواهیم که حریم و فضای خانواده‌ی وی حفظ و به آن احترام گذاشته شود.

پالمر در این خصوص می‌گوید: “عمیقا” از خبر درگذشت دوست خوبم و برادر موسیقیایی‌ام غمگین هستم. روح عاشق موسیقی کیث و اشتیاق نوازندگی کیبوردش برای سالیان سال بی‌همتا خواهد ماند. نوآوری و جلوتر از زمان بودن او و نبوغ موسیقیایی‌اش همه‌ی ما را در دنیای راک, جز و کلاسیک تحت تأثیر خودش قرار داد. هرگز لبخند گرم, شوخ‌طبعی, اجراهای باورپذیر و تعلق‌خاطرش به موسیقی را فراموش نخواهم کرد. بسیار خوش‌شانسم که وی را از نزدیک می‌شناختم و باهم موسیقی خلق کردیم.” [منبع: ریتم نو]

پراگرسیو راک progressive rock یکی از زیرشاخه های موسیقی راک است که زمینه اولیه پیدایش آن به اواسط 1960 و آواخر 1970 میلادی در بریتانیا می رسد و در کشورهای آلمان، ایتالیا و فرانسه توسعه یافت.
این سبک توسعه‌یافتهٔ سایکدلیک راک بوده و از آن سرچشمه گرفته است، و همانند آرت راک، تلاش می‌کند ارزش‌های هنری و اعتبار موسیقی راک را ارتقا دهد.

پراگرسیو راک سراسر دههٔ ۱۹۷۰، به‌ویژه اواسط این دهه شاهد محبوبیت بسیار زیادی بود. گروه‌های موسیقی چون جترو تال، مودی بلوز، پینک فلوید، یس، کینگ کریمسون، جنسیس و امرسون، لیک اند پالمر (ئی‌ال‌پی) از گروه‌های موسیقی بسیار تأثیرگذار این سبک بودند. هر چند گروه‌های اغلب تأثیرگذارِ دیگری هم بودند که موفقیت تجاری کمتری بدست آوردند. محبوبیت این سبک در نیمهٔ دوم همان دهه کمرنگ شد. این گونه برداشت می‌شود که رشد پانک راک علت کمرنگ شدن محبوبیت این سبک باشد، اگر چه در واقعیت عوامل دیگری هم دست داشتند.

پراگرسیو راک در اصل به «راک کلاسیک» اشاره دارد که در آن یک گروه موسیقی با یکدیگر همراه یک ارکستر می‌نوازند، اما استفاده از این عبارت در طول زمان گسترش یافت که شامل جاز فیوژن سبکِ مایلز دیویس، چندین سبک متال و فولک راک، و گروه‌های موسیقی تجربی آلمانی می‌شود.

«نیو پراگ» که با نام یا «پست-پراگ» هم شناخته می‌شود، واژه‌ای‌ست که در اواسط دههٔ ۲۰۰۰ برای توصیف تعدادی از گروه‌های موسیقی آلترنیتیو که عناصری از پراگرسیو راک را به این سبک وارد کردند پدیدار شد.

5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *