فلوت یا سازدهنی کدام را انتخاب کنم ؟

در مورد انتخاب ساز بسیاری از هنرجویان در ابتدا شاید مردد باشند در مورد این دو ساز و اینکه کدام یک می تواند انتخاب بهتری باشد فلوت یا سازدهنی سوال عده ای از هنرجویان در آموزشگاه موسیقی منظومه است که به آموزشگاه مراجعه می کنند چرا که این دو ساز شباهت هایی با یکدیگر دارند و صدای تقریبا مشابهی هم شاید داشته باشند در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر به این سوال بپردازیم.

فلوت یا سازدهنی

فلوت و سازدهنی هر دو از خانواده سازهای بادی محسوب می شوند که تولید صدا در این دو ساز با عبور هوایی که توسط نوازنده ایجاد می شود صورت می گیرد. هر چند این دو ساز از دسته سازهای بادی هستند و شباهت هایی نیز در دیگر موارد دارند اما بایستی بدانید که هر یک می تواند از جهات مختلف برای شما مناسب تر باشد.

فلوت سازی است که تولید صدا در آن به وسیله دمیدن در سوراخی که در ابتدای ساز است انجام می شود و نوازنده با مهارت خاصی با تغییر در زاویه دمش ، صدا مناسب را تولید می کند.

( بخشی از اجرای هنرجویان سازدهنی آموزشگاه منظومه )

در فلوت برای نواختن نت های مختلف کلید هایی وجود دارد که به ترتیب روی سوراخ های مشخصی قرار می گیرد که نت مرود نظر را ایجاد می کند.

برای تولید صدای زیرتر در این ساز مدل نواختن اندکی تفاوت می کند که به این ترتیب می توان صدای بسیار زیر تر تولید کرد.

در سازدهنی اما تولید صدا اندکی متفاوت است در این ساز تولید صدا هم به وسیله دم در ساز و هم به وسیله بازدم تولید می گردد به این ترتیب با دم و بازدم میتوان نواخت و همه این موارد در کلاس آموزش سازدهنی با هنرجویان کار می شود.

کدام ساز مناسب تر است ؟

در جواب به این سوال بایستی بگوییم که هیچ سازی بر دیگر ساز برتری ندارد و تنها می توان با در نظر گرفتن شرایطی خاص هر فرد یکی را مناسب تر دانست که این به ویژگی ها و خصوصیات هر فرد بازمی گردد.

( عکس از کنسرت هنرجویان آموزشگاه موسیقی منظومه )

به لحاظ تمرینی اگر بخواهیم بررسی کنیم صدای فلوت اندکی بیشتر است و به همین واسطه  فضایی آکوستیک تر را می طلبد تا صدای آن اندکی کنترل شود.

به لحاظ نفس گیری سازدهنی البته نسبت به فلوت این مزیت را دارد که تولید صدا هم با بازدم و هم با دم انجام می شود و از این رو نوازندگی برای نفس مشکلی نخواهد داشت.

به لحاظ سادگی اجرا و محل قرارگرفتن نت ها هم سازدهنی می توان گفت ترتیب مشخص تر و راحت تری دارد.

به لحاظ صدایی اگر بخواهیم بررسی کنیم این مورد بیشتر به علاقه شما و سلیقه شما دارد که کدام یک را بیشتر بپسندید.

سازهای بادی غربی

سازدهنی یا فلوت هر دو سازی بادی هستند که بیتشر در نواختن با یکدیگر تفاوت دارند در این میان حالت و استایل نوازندگی ساز نیز می تواند مد نظر باشد که کدام یک برایتان جذاب تر باشد.

سازدهنی انواع مختلفی دارد ( در بخش انواع سازدهنی ببینید ) که با آنها می توان سبک های مختلف را نواخت و از این رو اگر به سبک های خاصی علاقه داشته باشید می توانید سازدهنی های متفاوت را انتخاب نمایید.

سازهای آموزشی

دوره های آموزشی

کلیه سازهای ایرانی سازهای غربی و آواز در آموزشگاه موسیقی منظومه به صورت آکادمیک و اصولی آموزش داده می شوند را در زیر می توانید

بیشتر »
انواع مدل سازدهنی

انواع سازدهنی

شاید هیچ سازی به تنوع سازدهنی در نوع و شکل پیدا نکنید چرا که انواع سازدهنی در مدل های فراوان با شکل های بسیاری از

بیشتر »
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *