آموزش سازدهنی / بهترین روش آموزش سازدهنی کروماتیک و دیاتونیک

آموزش سازدهنی تهران

هامونیکا که به نام سازدهنی معمولا شناخته می شود یکی از زیباترین سازهایی است که شنیدن و البته نواختن آن حسی فوق العاده را در نوازنده و شنونده بر می انگیزد. آموزش سازدهنی نیز تجربه ای لذت بخش است.

احتی حمل این ساز باعث شده تا علاوه بر دلنشین بودن مزیتی فوق العاده نیز داشته باشد به گونه ای که می توان ساز را همه جا همراه داشت و همین مزیت باعث شده تا برای افرادی که مشغله های مختلف کاری هم دارند فرصتی بوجود آورد که بتوانند هر جایی به تمرین بپردازند و محدودیت مکانی ( مانند سازی مثل پیانو ) ندارد از این روست که تمرین و یادگیری این ساز هم اندکی آسان تر گشته است.

معرفی سازدهنی

این ساز همانطور که مشخص است از خانواده سازهایی است که به سازهای بادی مشهور هستند. در این سازها تولید صدا به وسیله عبور هوا صورت می گیرد. و همچنین این ساز زیر مجموعه سازهای زبانه آزاد است که عبور هوا با لرزشی که به زبانه ها می دهد صدای اصلی را بوجود می آورد.

(تصویر شماره 1)

با استفاده از جنس بدنه اصلی ، جنس تیغه و همچنین جنس زبانه می توان صداهای مختلفی و متنوعی ایجاد کرد که هر یک به نوبه خود می تواند بسیار متفاوت باشد مثلا اگر جنس تیغه چوبی باشد می توان صدایی لطیف ایجاد نمود. جنس زبانه ها نیز بسیار مهم است ، در سازهای مرغوب جنس زبانه نیز از آلیاژهای با کیفیت می باشد که این خود بسیار در جنس صدا موثر است.

انواع سازدهنی

سازدهنی یکی از متنوع ترین سازها در تمام دنیاست به گونه ای که انواع مختلف آنرا در گروه ها و تقسیم بندی های مختلفی قرار می دهند در یک تقسیم بندی کلی سازدهنی را به دو خانواده سازدهنی تک زبانه و دو زبانه تقسیم می کنند.

سازهای دو زبانه : در سازهای دو زبانه عبور هوار دو زبانه را همزمان به صدا در می آورد که با تغییراتی که در فرکانس یا نت هر یک می دهند صدایی که به گوش می رسد همراه با لرزش خاصی است که همین تغییر باعث تفاوت آن می شود.از این نوع ساز می توان به ساز ترمولو (تصویر شماره 2 ) همچنین ساز اکتاو اشاره کرد.

آموزش سازدهنی

(تصویر شماره 2)

سازهای تک زبانه : در سازهای تک زبانه هم عبور هوا باعث تولید صدا در یک زبانه می شود که در انواع مختلف این ساز به این شکل تولید می شود از این دست ساز نیز سازهای کروماتیک (تصویر شماره 3 ) و سازهای دیاتونیک (تصویر شماره 1 ) را داریم.

در سازهای دیاتونیک نت هایی که وجود دارد بر اساس یک گام مشخص وجود دارد و این بدان معناست که فقط می شود نت ها و آهنگ های یک گام خاص را با آن نواخت و خود این مورد به عقیده برخی ها یک ضعف برای این ساز محسوب می شود هرچند که می توان گام های مختلفی از یک ساز را همراه داشت و یا اینکه می شود با تکنیک های خاصی فواصل بین پرده ای یا دیگر نت های نزدیک را هم نواخت ولی این کار هم برای هنرجویان مبتدی ساده نیست و تبحر در آن به تمرین و مهارت بالایی نیاز دارد.

 

آموزشگاه موسیقی سازدهنی

(تصویر شماره 3 )

در ساز های کروماتیک ولی این مشکل بر طرف شده است به گونه ای که با تعبیه یک کلید در کنار ساز می توان تمامی فواصل میان پرده ای را نواخت و این بدان معنی است که تمامی گام ها فقط با یک ساز قابل اجرا می باشد و از این رو می توان گفت یادگیری و نواختن آن برای هنرجویان مبتدی بسیار آسان تر شده است.

آموزش سازدهنی

برای آموزش سازدهنی روش های مختلفی وجود دارد که هر یک به نوبه خود می تواند مزایا یا معایبی داشته باشد.

در زیر ما به چند روش معمول آموزشی که انجام می شود اشاره می کنیم و مزایا و معایب هر یک را با هم بررسی میکنیم. با کلیک روی دوره مبتدی تا پیشرفته سازدهنی می توانید بیشتر با روش های آموزشی آشنا شوید.

روش پایه

در این روش استاد سازدهنی به آموزش اصول موسیقی می پردازد که خود شامل تمامی مبانی و اصول موسیقی می گردد. در این روش ملاک آموزش سازدهنی صرف نیست و استاد به آموزش موسیقی در وهله نخست همت می گمارد.

در این روش از لحاظ آموزشی فرقی نمی کند که ساز مورد تعلیم شما چیست بلکه هدف یادگیری موسیقی می باشد. در ادامه و پس از اینکه به اصول موسیقی تسلط یافتید اساتید به آموزش این اصول روی سازدهنی می پردازند و هنرجو می آموزد مواردی را که یاد گرفته است روی سازدهنی پیاده نماید.

( عکس ها از کنسرت هنرجویان سازدهنی آموزشگاه منظومه )

این روش روشی اصولی است که موسیقی را بسیار اصولی و پایه ای آموزش می دهد اما عیب آن اینست که اندکی طولانی تر از روش های دیگر است و همین موضوع نیز باعث می شود که انگیزه هنرجویان اندکی ضعیف تر گردد همچنین به علت اینکه بسیار تخصصی کار می شود مقداری کلاس ها خشک شاید باشد به همین دلیل این روش را برای کسانی که انگیزه بالایی برای فراگیری اصولی موسیقی دارند توصیه می کنیم.

روش پاپ

در این روش استاد به آموزش نواختن می پردازد به این معنی که بدون توجه به اصول موسیقی فقط نوازندگی روی ساز را آموزش می دهد.

معمولا اساتید این روش را گوشی می نامند به این دلیل که خیلی با نت ها سر و کاری ندارند و مستقیما به آموزش آهنگ ها می پردازند بدون اینکه بیس کار مهم باشد.

همانطور که مشخص است شاید این روش در ابتدا خوب به نظر برسد اما به دلیل اینکه از اصول موسیقی به دور است زیاد نمی توان روی آن حساب کرد و هنرجویان فقط می آموزند تا تعدادی آهنگ را سرسری بنوازند که شاید خیلی هم دقیق و درست نباشد.

روش تلفیقی

در این روش که معمولا توسط اساتید در آموزشگاه موسیقی منظومه آموزش داده می شود اساتید به آموزش اصولی موسیقی در کنار آهنگ های مختلف می پردازند به این معنی که نوازندگی روی ساز را آموزش می دهند با رعایت تمامی موارد و اصول موسیقی.

( بخشی از اجرای هنرجویان سازدهنی آموزشگاه منظومه )

در این روش هم تئوری موسیقی و هم نت خوانی و هم دیگر ملزومات سواد موسیقی آموزش داده می شود با این تفاوت که اساتید در کنار همه اینها ، قطعات و آهنگ های متناسب با دروس را با هنرجویان کار می کنند و این خود باعث می شود هنرجو هم موسیقی را درست بیاموزد و هم انگیزه کافی برای نواختن داشته باشد چون تمامی اصول را همزمان روی آهنگ های مورد علاقه اش پیاده می کند و این باعث می شود که آموزش سازدهنی هم استوار تر و اصولی تر باشد ، در دوره مبتدی تا پیشرفته سازدهنی این روش کار می شود.

دوره های ویژه

این دوره ها بر اساس شرایط ویژه هنرجویان و نیز برای سازدهنی های مختلف وجود دارد که می تواند طول دوره و همچنین نحوه اجرای کلاس ها بر اساس شرایط هنرجویان متفاوت باشد.این دوره ها در چند بخش پیش می رود نخست برای هنرجویانی که به هر دلیل کلاس های فشرده نیاز دارند که در آموزشگاه این امکان را دارند که کلاس هایی حتی با سه یا چهار جلسه در هفته داشته باشند که البته مستلزم تمرین کافی و استعداد هنرجو نیز هست.

در بخش دیگر کلاس های ویژه برای هنرجویان راه دور برنامه ریزی شده که آموزش مجازی و راه دور را میسر می گرداند و هم شامل کلاس های آنلاین می گردد و هم کلاس هایی به صورت فیلم های ضبط شده در هر جلسه به همراه پیگیری آنلاین استاد.

کلاس سازدهنی در آموزشگاه منظومه

کلاس سازدهنی در آموزشگاه موسیقی منظومه جزء تخصصی ترین سازها است سازدهنی در آموزشگاه از مبتدی تا پیشرفته در سطوح مختلف و برای سنین مختلف برنامه ریزی گردیده است از جمله موارد مهم در این کلاس می توان به موارد زیر اشاره کرد :

1- آموزش تخصصی در دوره های ویژه

2-آموزش در کلیه سبک های تخصصی سازدهنی

3- آموزش در دوره های معمولی و دوره های خاص و فشرده

4-آموزش خصوصی همراه با شرکت در کنسرت ها و ارکستر آموزشگاه

5-آموزش انواع سازدهنی به شکل حرفه ای از صفر تا صد

در هر بخش برای هنرجویان کنسرت های دوره ای برگزار می گردد که شامل اجراهای تک نوازی و چند نوازی و یا عضویت در ارکستر آموزشگاه می گردد

انواع مدل سازدهنی

انواع سازدهنی

شاید هیچ سازی به تنوع سازدهنی در نوع و شکل پیدا نکنید چرا که انواع سازدهنی در مدل های فراوان با شکل های بسیاری از

بیشتر »

سازدهنی هوهنر

در وب سایت آموزشگاه موسیقی منظومه امروز می پردازیم به یکی از معروف ترین برند ها در زمینه تولید و ساخت سازدهنی که دارای مدل

بیشتر »
5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *